کابین حمام و اصول نگهداری آن

کابین حمام و اصول نگهداری آن

استفاده از کابین حمام در چند وقت اخیر بسیار رواج پیدا کرده است. این کابین که به کابین دوش شیشه‌ای یا حمام شیشه‌ای هم معروف بوده، مزایا و کاربردهای بسیار زیادی برای استفاده کنندگان به همراه دارد. از جمله آنکه اولا به محیط خانه و دکوراسیون داخلی منزل از جمله حمام و سرویس بهداشتی، جلوه زیبایی می‌بخشد. دیگر همانند گذشته نیست که سرویس بهداشتی یا حمام دارای یک طراحی ساده و معمولی باشد. استفاده از شیشه در دکوراسیون داخلی خانه‌ها روز به روز در حال افزایش بوده و این کاربرد در داخل حمام و سرویس بهداشتی نیز رواج پیدا کرده است. با این حال، شیشه مورد استفاده در دوردوشی شیشه‌ای همان شیشه‌های معمولی نبوده و از جنس شیشه سکوریت است. این نوع شیشه‌ها اصطلاحا به شیشه نشکن یا مقاوم نیز معروف هستند که مقاومت آنها بسیار زیاد است. یعنی هیچگاه به آسانی شیشه‌های معمولی دچار شکستن یا آسیب‌دیدگی نخواهند شد. دوم آنکه حمام کردن و نظافت را برای ما بسیار راحت‌تر کرده‌اند. با استفاده از دوردوشی شیشه‌ای شما می‌توانید حتی در اتاق خواب خود نیز حمام کنید. همچنین نباید فراموش کرد که استفاده از این نوع کابین‌ها باعث می‌شود تا شما به خوبی بتوانید از فضای در اختیار در داخل حمام به نحو احسن استفاده کنید. ضمن آنکه از این طریق همچنین به صورت بهتری می‌توانید نظافت داخل حمام را رعایت کنید. با وجود تمام مزایایی که این نوع کابین‌ها دارند، اما شما باید با اصول نگهداری کابین دوش شیشه‌ای یا همان دوردوشی شیشه‌ای کاملا آشنا باشید. در غیر اینصورت به احتمال بسیار زیاد به مشکل برخواهید خورد. ما در این مقاله تلاش می‌کنیم تا ضمن بررسی اهمیت نگهداری از دوردوشی شیشه‌ای، به مهم‌ترین نکات در این خصوص اشاره کنیم.

چرا باید با اصول نگهداری کابین دوش آشنا شویم؟

مهم‌ترین دلیلی که برای این سوال وجود دارد بحث نظافت است. همواره حمام‌ها محلی برای انتقال بیماری‌های مختلف از جمله بیماری‌های پوستی و قارچی بوده‌اند. به همین دلیل افراد تمام تلاش خود را برای نظافت آنها انجام می‌دادند. این مساله در دوردوشی شیشه‌ای نیز وجود داشته و باید به آن دقت کنید. در غیر اینصورت کابین دوش شیشه‌ای می‌تواند محلی برای تجمع باکتری‌ها، قارچ‌ها  و همچنین انتقال بیماری‌ها باشد. علاوه بر این موضوع، عدم رعایت نکات مربوط به نگهداری از آنها، احتمال خرابی و نیاز به تعمیر کابین را تا حد بسیار قابل توجهی بالا خواهد برد. چرا که همانند حمام‌های سنتی نیست که خرابی آنها تنها محدود به شیرالات یا برخی اتصالات مربوط به آن باشد. بلکه در این نوع کابین‌ها ممکن است برخی قطعات یا اجزاء آن دچار مشکل شوند. خرابی کابین دوش شیشه‌ای مستلزم صرف هزینه و وقت خواهد بود. علاوه بر موارد فوق، دلایل دیگری نیز برای رعایت اصول نگهداری از این کابین‌ها وجود دارند که از آنها می‌گذریم. با این حال، در صورتی که به خوبی بتوانید اصول نگهداری از آنها را یاد گرفته و اجرا کنید، احتمال خرابی یا سایر معایب را به حداقل ممکن خواهید رساند. اصول نگهداری از کابین دوش شیشه‌ای چندین نکته مهم دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

نکات مهم در نگهداری کابین دوش شیشه‌ای چیست؟

در بحث استفاده از این نوع کابین‌ها در حمام چندین نکته وجود دارد که ما در لیست زیر به آنها اشاره می‌کنیم. رعایت کردن آنها نیاز به چندان تخصص خاصی نداشته و از جانب هر فردی می‌تواند اجرا شود.

تمیز کردن شیشه‌ها

معمولا بعد از هر بار دوش گرفتن حتی در حمام‌های معمولی، با این صحنه مواجه شده‌اید که قطرات آب بر روی کاشی‌ها، دیواره حمام یا نقاط دیگر باقی می‌ماند. این قطرات بعد از مدتی به لکه‌هایی تبدیل می‌شوند که پاک کردن آنها کار چندان راحتی نخواهد بود. این موضوع در کابین دوش شیشه‌ای نیز کاملا وجود داشته و باید حتما بعد از دوش گرفتن قطرات آب را که بر روی شیشه‌ها نشسته‌اند پاک کنید. توجه کنید که اجسام شفاف مانند شیشه‌های روشن بیشتر در معرض قرار گرفتن لکه بر روی آنها هستند. بهتر است که این کار را با یک دستمال یا پارچه تمیز انجام دهید تا شیشه‌ها کثیف نشوند. می‌توانید این دستمال را همیشه در گوشه‌ای از حمام داشته باشید تا به موقع از آن استفاده کنید. در صورتی که به موقع آنها را پاک نکنید، به مررو امکان دارد که لکه‌هایی بر روی شیشه‌های کابین ایجاد شوند که پیش‌تر هم به آن اشاره شد. برخی دیگر هم تمایل دارند تا یک قطعه پرچه بر روی شیشه‌های کابین بیندازند که ما این کار را توصیه نمی‌کنیم. چرا که نمای چندان جالبی به دکوراسیون حمام نمی‌دهد. اما علاوه بر روش پیشین، یکی از بهترین راهکارها برای این کار، استفاده از شیشه‌ روب است. احتمالا شما هم انواع مختلفی از شیشه روب‌ها را دیده‌ای که با آنها می‌توان کف سرامیک را نیز از آب پاک کرد و کارکردی همانند برف پاک کن دارند. این وسیله بهترین ابزار برای پاک کردن قطراب آب بر روی شیشه است. اما علاوه بر آن، برخی پارچه‌ها مانند پارچه میکروفایبر وجود دارند که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

نظافت داخل کابین حمام

 

 

اشاره شد که بحث نظافت در داخل حمام‌ها همواره دغدغه افراد بوده، چرا که می‌تواند انتقال دهنده بسیاری از ویروس‌ها و بیماری‌ها باشد. شما می‌توانید برای نظافت داخل کابین دوش شیشه‌ای از مواد شوینده مختلف استفاده کنید. تنها کافی است که بعد از هر بار دوش گرفتن مقداری از این مواد را بر روی سطح کابین بریزید و آن را بشویید. می‌توانید از مواد شوینده عادی نیز می‌تواند مناسب باشد. همچنین برخی افراد تمایل دارند تا از مواد شوینده طبیعی مانند ترکیب الکل با آب یا سایر محلول‌های دیگر استفاده کنند. با این حال، ترکیبات مختلفی از مواد شوینده در بازار وجود دارد که می‌توانید یکی از آنها را خریداری کرده و استفاده کنید. در صورتی که در کف و داخل کابین، لکه‌های مختلف وجود دارد، حتما باید از مواد شوینده قوی برای زدودن آنها استفاده کنید. چرا که این لکه‌ها می‌توانند محلی برای تجمع باکتری‌ها باشند. توجه کنید که در استفاده از مواد شوینده قوی، حتما از دستکش استفاده کنید. با این حال، برخی از اسپری‌های تمیزکننده بدون بو نیز وجود دارند که از آنها نیز می‌توانید استفاده کنید. به هر حال نباید اجازه دهید که در داخل دوردوشی شیشه‌ای، کپک‌ها یا مواد آهکی جمع شوند که قطعا می‌توانند عامل انتقال بیماری‌های پوستی و عفونی باشند.

نطافت قاب‌های فلزی کابن حمام

 

نظافت کابین حمام

ساختار کابین دوش شیشه‌ای به گونه‌ای بوده که در آن علاوه بر شیشه از قاب‌هایی فلزی نیز استفاده می‌کنند. همچنین این کابین داری برخی پیچ و مهره‌ها و اتصالات است. معمولا اکثر افراد به نظافت شیشه‌ها و براق بودن آنها حساس هستند. در حالی که شیارهای موجود در این قاب‌ها بهترین محل برای تجمع میکروب‌ها هستند. یکی از بهترین راهکارها برای تمیز کردن این شیارها استفاده کردن از سرکه است. در برخی نمونه‌ها می‌توان در داخل قاب‌ها سرکه ریخت و به نوعی محل خروج آنها را نیز گرفت. بدین ترتیب تا ساعت‌ها سرکه در داخل شیارها باقی می‌ماند و سپس می‌توانید شستشو دهید.

از صابون‌های مایع استفاده کنید

معمولا استفاده از صابون قالبی به دو دلیل در داخل حمام توصیه نمی‌شود. اول آنکه کف تولیدی از آنها به گونه‌ای بوده که باعث ایجاد لکه می‌شود. چرا که این نوع صابون‌ها دارای تالک بوده که کف ناشی از آنها باعث ایجاد لکه می‌شود. اما دلیل دوم به احتمال افتادن افراد در داخل حمام و نکات ایمنی برمی‌گردد. این موارد به کابین دوش شیشه‌ای نیز مربوط بوده و برای آن صدق می‌کند. به جای استفاده از صابون‌های قالبی بهتر است از صابون‌های مایع استفاده کنید که این دردسرها را به همراه ندارند.

از شیرآلات داخل کابین دوش غافل نشوید

همواره شیرالات داخل حمام از جمله نقاطی هستند که در بحث نظافت و نگهداری کمتر به آنها توجه می‌شود. این در حالی است که اتصالات و شیراآلات یکی از بهترین مکان‌ها برای تجمع میکروب‌ها محسوب می‌شوند. بنابراین باید حتما برای نظافت آنها فکری کرد. سرکه یکی از بهترین راهکارها برای تمیز کردن شیرآلات داخل حمام است. چرا که هم قدرت پاک‌کنندگی خوبی داشته و هم آنچنان قوی نبوده که به رنگ یا خود شیرها آسیب برساند. توجه کنید که استفاده از شوینده‌های قوی باعث می‌شود تا به مرور زمان رنگ آنها از بین برود یا حتی به خود شیرها آسیب وارد شود. این در حالی است که ترکیب سرکه با نمک یا استفاده از شوینده‌های طبیعی که پیش‌تر به آنها اشاره شد، یک محلول بسیار مناسب برای پاک کردن آنها خواهد بود.

به تعریف کابین دوش شیشه‌ای و مهم‌ترین نکات برای نگهداری آن اشاره کردیم. اما باید بدانید که نکات مختلف دیگری نیز برای نگهداری بهتر از آنها وجود دارد. نکاتی که خود شما باید در حین استفاده کردن از این کابین‌ها به آنها پی ببرید. ضمن آنکه برخی از نکات وجود دارند که مربوط به یک محیط یا یک خانه خاص بوده و باید رعایت شوند. در نهایت لازم است گفته شود که مراقبت کردن از شیشه‌ها، قاب‌ها و اتصالات آنها یکی دیگر از مهم‌ترین نکات نگهداری از کابین دوش شیشه‌ای است. هر چند که اشاره شد شیشه به کار رفته در ساخت کابین از مقاومت و استحکام کافی برخوردار بوده، اما باز هم لازم است از برخورد اجسام سنگین با آن یا ضربه زدن به اتصالات و شیشه کابین حتما خودداری کنید.

 

whats app
تماس با لاریس
تماس با لاریس