کابین حمام برای آپارتمان‌های کوچک

کابین حمام برای آپارتمان‌های کوچک

استفاده از کابین حمام شیشه‌ای در آپارتمان‌های مدرن طرفداران زیادی دارد. این کابین‌ها هم نسبتاً ارزان قیمت هستند و هم اینکه زیبایی خاصی به فضای داخلی حمام می‌بخشند. با این حال، صاحبان آپارتمان‌های کوچک معمولاً این دغدغه را دارند که آیا می‌توان در این فضای اندک نیز از یک کابین حمام شیشه‌ای استفاده کرد؟ در جواب باید گفت که در معماری داخلی هیچ محدودیتی وجود ندارد. به شرط آنکه به قدر کافی دقیق و تیزبین باشید. در این مقاله به موضوع کابین حمام برای آپارتمان‌های کم جا می‌پردازیم که توصیه می‌کنیم این مطلب را از دست ندهید.

کابین حمام چیست؟

کابین دوش شیشه‌ای در واقع فضایی در داخل حمام، یا حمام و توالت‌های مشترک است که در آن دوش حمام قرار گرفته و فضایی مجزا برای دوش گرفتن فراهم می‌آورد. دیواره‌های این کابین از شیشه نشکن ساخته می‌شوند و به دلیل اینکه شفاف هستند، باعث کوچک به نظر رسیدن فضای داخل حمام نمی‌شوند. از طرفی، از پاشیدن آب به اطراف و کثیف شدن فضا نیز جلوگیری می‌کنند.

چرا کابین حمام خریداری کنیم؟

کابین حمام شیشه‌ای در وهله اول یک المان مهم در خانه‌های مدرن است که این روزها محبوبیت زیادی در بین صاحبان خانه‌ها دارد. اما به جز زیبایی، این کابین‌ها کاربردی نیز هستند. به عنوان مثال، اگر شما دارای یک آپارتمان کوچک هستید، احتمالاً فضای حمام شما خیلی کوچک است یا آنکه با سرویس بهداشتی، فضای مشترک دارد. در هر صورت، رعایت بهداشت در چنین شرایطی دشوار است. اگر فضای حمام کوچک باشد، آب به راحتی به درب حمام و حتی ممکن است به بیرون از حمام بپاشد. اگر هم دارای یک فضای مشترک هستید، این مشکل همچنان وجود دارد.

بنابراین، کابین دوش شیشه‌ای یک راه‌حل بسیار کاربردی برای حل این مشکلات است. این کابین‌ها به خوبی می‌توانند مانع از عبور آب از لای درزها شده و اجازه ندهند که آب به محیط بیرون بپاشد. یا آنکه فرض کنیم شما قصد دارید در داخل اتاق خواب خود یک حمام خصوصی داشته باشید. اتاق‌هایی که خودشان به اندازه کافی کوچک هستند، چطور می‌توانند یک حمام را نیز در خود جا دهند؟ استفاده از کابین دوش، در کمترین فضای ممکن، این مشکل را حل می‌کند. شما می‌توانید حداکثر فضایی به اندازه یک مترمربع برای ساخت این کابین‌ها در نظر بگیرید. آن هم تحت شرایطی که دیواره‌های این حمام از شیشه ساخته می‌شوند و اصلاً باعث کوچک به نظر رسیدن فضای شما نمی‌شوند.

چه نوع کابین دوشی برای آپارتمان‌های کوچک مناسب است؟

انواع مختلفی از کابین‌های دوش شیشه‌ای در بازار وجود دارند که هر کدام می‌توانند به نوعی برای شما مناسب باشند. کابین‌های دوش از نظر شکل ظاهری می‌توانند مربع شکل، مستطیل، منحنی دارای قاب یا بدون قاب باشند. کابین‌های دوش دارای قاب، معمولاً از ترکیب شیشه و آلومینیوم ساخته می‌شوند که ما برای ساخت یک کابین در آپارتمان کوچک، آن‌ها را پیشنهاد نمی‌کنیم.

استفاده از یک کابین تمام شیشه می‌تواند به کمترین میزان ممکن به چشم بیاید و در حمام یا اتاق خواب کوچک شما توی ذوق بزند. از طرف دیگر، از آنجایی که شما باید این کابین‌ها را در گوشه اتاق یا حمام خود بسازید، بهتر است که برای به حداقل رسیدن استفاده از فضا، از یک کابین دوش مربعی استفاده کنید. معمولاً اندازه استاندارد یک کابین دوش شیشه‌ای، حداقل 80 در 80 سانتی متر است. شما می‌توانید اندازه 90 در 90 را نیز برای راحتی بیشتر در نظر بگیرید. اما تصور ما این است که شما با فضای حداقلی روبرو هستید و نیاز است که تا می‌توانید، صرفه جویی در فضا را مد نظر قرار دهید.

بسته به اینکه کابین دوش شما در چه نقطه‌ای از خانه قرار دارد، می‌توانید نمای جلویی آن را منحنی هم در نظر بگیرید. دقت کنید که یک کابین دوش شیشه‌ای که در گوشه دیوار قرار دارد، می‌تواند هم مربعی و هم منحنی باشد. اگر قرار باشد که این کابین را به شکل منحنی بسازید، باید کابین خود را به شکل یک ربع دایره با شعاع 80 یا 90 سانتی متر در نظر بگیرید. البته شعاع این ربع دایره بستگی به فضای کلی شما دارد. اگر فضای بیشتری برای ساخت کابین حمام دارید، می‌توانید شعاع آن را تا 1 متر نیز اضافه کنید.

اگر فضای بیشتری هم دارید، توصیه می‌کنیم که به جای استفاده از یک کابین منحنی، همان کابین مربعی را برای ساخت مد نظر قرار بدهید. مزیت کابین‌های منحنی در این است که هم فضای کمتری نسبت به مربعی اشغال می‌کنند و هم حرکت در آن‌ها از داخل کابین و از بیرون کابین راحت‌تر است. خصوصاً اگر اتاق خواب یا حمام شما خیلی کوچک است، حرکت کردن در اطراف کابین دوش می‌تواند برای شما دشوار باشد. بنابراین با ساخت یک کابین منحنی، هم در فضا صرفه جویی کرده و هم حرکت و رفت و آمد خود را نیز محدود نمی‌کنید.

چه دربی برای کابین حمام شیشه‌ای کوچک مناسب است؟

 

کابین حمام برای آپارتمان های کوچک

درب کابین حمام شیشه‌ای می‌تواند کشویی یا لولایی باشد. اگر فضای کوچکی برای کابین خود در نظر گرفته‌اید، باید حتماً مشخص کنید که درب این کابین قرار است در کجا باشد و به چه سمتی نیز باز شود. اگر کابین حمام شما داخل اتاق خواب قرار دارد، باید به محل قرارگیری کمد، تخت خواب و محل باز شدن درب اتاق خواب نیز توجه کنید.

اگر از یک درب لولایی استفاده می‌کنید، باید حواستان باشد که لوازم موجود در اتاق خواب، مانع باز و بسته شدن این درب نشوند. حتی اگر فضای کافی برای این منظور در نظر گرفته‌اید، تصور کنید که ممکن است زمانی بخواهید دکوراسیون اتاق خواب خود را عوض کنید. در این شرایط آیا باز هم درب کابین حمام شما مانع از ایجاد تغییرات نخواهد شد؟ اگر چنین است، پس دقت کنید که شما نمی‌توانید هر روز جای کابین دوش خود را عوض کنید. البته که باز کردن و نصب این کابین‌ها در جای دیگر، با کمک نیروهای متخصص به سادگی امکان‌پذیر است. اما مسئله مهم، لوله‌کشی‌های موجود برای این حمام است که باید جای آن‌ها نیز عوض شود. بنابراین قبل از نصب یک کابین حمام شیشه‌ای، همه این موارد را در نظر بگیرید.

در مقابل می‌توانید به جای استفاده از یک کابین با درب لولایی، از یک درب کشویی استفاده کنید. درب‌های کشویی را می‌توانید برای کابین‌های مربع، مستطیل و منحنی نصب کنید. مزیت آن‌ها این است که برای باز و بسته شدن نیازی به فضای اضافی نخواهند داشت. این مورد به خصوص برای کابین‌هایی که داخل حمام یا اتاق خواب های کوچک نصب می‌شوند، بسیار حائز اهمیت است.

نکات پایانی

در نهایت اگر شما یک آپارتمان کوچک دارید که فکر می‌کنید به نصب یک کابین دوش شیشه‌ای نیاز دارد، باید به چند نکته توجه کنید. اول از همه که نصب یک کابین دوش شیشه‌ای بسته به شکل و اندازه، می‌تواند هزینه‌های متفاوتی داشته باشد. اما هزینه‌های جانبی دیگری نیز وجود دارد که ممکن است آن‌ها را از قلم بیندازید.

هزینه‌هایی مانند لوله‌کشی و همچنین کاشی‌کاری دیوار و کف حمام. بهر حال بخشی از حمام که در گوشه دیوار قرار دارد، نیاز به کاشی شدن دارد و اگر بخواهید که فضایی نیز برای قرار دادن شامپو و موارد دیگر داشته باشید، بهتر است همه آن‌ها را داخل دیوار بسازید که مجبور به نصب شلف‌های دیواری نشوید. دلیل آن هم این است که شلف‌ها می‌توانند حرکت شما داخل کابین را محدود کنند.

مورد بعدی در نظر گرفتن مسیر فاضلاب برای خارج شدن آب حمام است. اگر کابین را داخل حمام یا توالت نصب می‌کنید، از این نظر مشکلی نخواهید داشت. اما نصب کابین داخل اتاق خواب می‌تواند کمی هزینه‌بردار باشد. چرا که نیاز به تعبیه کردن مسیری برای خروج فاضلاب دارد.

مورد بعدی، نوع شیشه مورد نیاز شما است. نوع شیشه می‌تواند شفاف، مات و نیمه مات باشد که در ضخامت‌های مختلفی ساخته می‌شوند. بسته به بودجه خود باید شیشه موردنیازتان را انتخاب کنید. دقت داشته باشید که اگر کابین دوش شما با سرویس بهداشتی در یک فضای مشترک قرار دارد، ممکن است بخواهید که شیشه کابین را از نوع مات یا نیمه مات انتخاب کنید. همه این موارد بسته به نیاز شما و انتظاراتتان از کابین حمام شیشه‌ای دارد.

در نهایت پیش از آنکه یک کابین برای آپارتمان کوچک خود خریداری کنید، فضای داخل خانه خود را به خوبی آنالیز کنید تا بهترین مکان را برای نصب این کابین‌ها پیدا کنید. سپس دلایل خود را برای خرید یک کابین حمام شیشه‌ای در جایی یادداشت کنید. آیا به دنبال یک فضای خصوصی در حمام و توالت مشترک خود هستید؟ آیا قرار است در اتاق‌خوابتان یک کابین دوش داشته باشید که صرفاً خودتان قصد استفاده از آن را دارید؟ همه این موارد می‌توانند در انتخاب نوع کابین و ابعاد آن تأثیرگذار باشند. پس به سادگی از کنار آن‌ها عبور نکنید.

 

whats app
تماس با لاریس
تماس با لاریس