کابین دوش ریلی

کابین دوش ریلی

کسی را می‌شناسید که نسبت به زیبا سازی دکوراسیون کابین دوش محل زندگی‌اش بی‌تفاوت باشد؟ محال است. میل به زیبایی در ذات ما انسان‌ها بوده و در هر شرایطی به دنبال تغییر مثبت در ظاهر خانه یا حتی محل کار خود هستیم. شما چطور؟! چقدر زیبایی را در اولویت قرار می‌دهید؟

گروهی معتقدند دکوراسیون زیبای منزل با ظاهری معقول برای انسان‌ها آرامش بخش است. حواس خود را جمع کنید این مقوله تنها مربوط به پذیرایی و سالن نهارخوری نمی‌شود، بلکه اتاق‌ها، سرویس بهداشتی و کابین حمام نیز باید زیبا و مرتب طراحی شوند. پیاده نمودن طرحی زیبا و البته تمیز در حمام و سرویس بهداشتی‌هایی که در یک محیط مشترک ساخته می‌شوند از اولویت‌های مهم برای طراحان است.

در این مطلب خواهیم دید که چگونه می‌توان حمام را در فضاهای مشترک با استفاده از شیشه به طرز معقول و البته زیبایی طراحی کرده و فضایی ویژه به آن اختصاص دهیم. پس پیشنهاد می‌کنیم که تا پایان با ما باشید.

 

کابین دوش ریلی چیست و چگونه طراحی می‌شود؟

کابین دوش یک محفظه شیشه‌ای بوده که پنل‌های کنترل کننده در قسمت پشتی آن تعبیه شده و فضای حمام را از سرویس بهداشتی جدا می‌کند. این محفظه از شیشه‌ای مستحکم ساخته شده و تمام سطوح داخلی آن را آب‌بندی نموده و ضد آب می‌سازند. در این محفظه از شیشه‌های مات و یا شیشه‌های روشن استفاده می‌شود. عموما این کابین‌ها را با تکنولوژی‌های جدید ساخته که سیستم دوش و فواره‌ها در آن به کار رفته می‌روند. قسمت‌هایی از کابین که به دیوار می‌رسد را توسط صفحه‌های مخصوص می‌پوشانند به طوریکه نیازی به سرامیک نداشته و فقط اطراف و درب آن است که از شیشه تهیه شده است.

در طراحی کابین دوش ریلی معمولا از مواد مستحکم و پایدار مانند آکریلیک استفاده می‌شود که هم به دوام آن کمک کرده و هم مدرن و زیبا است. درب‌های شیشه‌ای این کابین‌ها دارای روکش‌های پودری و یا آنودایز بوده که به زیبایی حمام می‌افزاید. در بسیاری از طراحی‌های مدرن و امروزی حمام‌ها با هر اندازه وسعت به این روش ساخته شده که در جلوه‌گر شدن منزل نیز نقشی اساسی دارند.

 

استفاده از کابین دوش ریلی در حمام خانه

حتما در شبکه‌ های اجتماعی مثل اینستاگرام معماری‌های جدید منازل را با هارمونی رنگ و نظمی خاص دیده و با خود اندیشیده‌اید که لابد این خانه‌ها امتیازی خاص دارند که منزل شما فاقد آن است، اگر اینگونه بوده پس باید به شما بگوییم که کاملا در اشتباه هستید. اینکه تصور کنید زیبایی حق شما نیست تصوری غلط است. شما نیز با کمی هزینه بیشتر و به کار بردن سلیقه قطعا یکی از زیباترین منازل را خواهید داشت. حمام‌های مدرن و کابین دوش ریلی که دیگر پیشکش.

فرقی ندارد مساحت حمام شما چقدر است، کافیست آن را به دست طراحان زبده دهید تا در فرصتی کم عکس منزل شما نیز در اینستاگرام دست به دست شود. کابین دوش ریلی در طیف‌های وسیعی مورد استفاده هستند. تنها نکته قابل توجه این است که شما باید فضای کابین را طبق فضای حمام خود انتخاب کنید. پس توصیه ما به شما این است که قبل از هر چیز وسعت و سبک حمام خود را بررسی کرده و مد نظر قرار داده تا کابینی مناسب برای این فضا انتخاب نمایید. اما برای هر فضا باید چکار کرد؟

 

کابین دوش ریلی برای حمام کوچک

اگر فضای نسبتا کوچکی به قسمت حمام منزل خود اختصاص داده‌اید، اصلا جای نگرانی نیست. در این مدل از حمام‌ها کابین دوش ریلی را پشتی شیشه‌ای می‌سازند. این کار به بزرگ‌تر نشان دادن فضا کمک زیادی خواهد کرد. معمولا در این گونه حمام‌ها دوش را در گوشه‌ای تعبیه کرده و کابین شیشه‌ای با درب‌های کشویی را دور آن می‌سازند که هم فضا را کارآمدتر نشان داده و هم برای فضای زیادی اشغال نمی‌کند. به طور کلی کابین دوش ریلی در حمام‌هایی که فضای نسبتا کمی دارند دارای ویژگی‌های زیر است:

  • به کار بردن شیشه‌ای با ضخامت 5 میلی متر مقاوم و ساخته شده از مواد عالی
  • تعبیه شیر دوش با کیفیتی عالی و به صورت دستی
  • تعبیه قابی صیقل خورده از جنس آلومینیوم و مقاوم در برابر پوسیدگی و ضربه
  • به کار بردن 6 فواره کرومی که قابلیت تنظیم نیز دارند
  • ریل سردوشی قابل تنظیم
  • به کار بردن درب‌هایی به صورت کشویی
  • کابین دوش ریلی برای حمام متوسط تا بزرگ

 

کابین دوش ریلی برای حمام بزرگ

اما برای شمایی که احتمالا فضای متوسط یا بزرگی به حمام منزلتان اختصاص داده شده نیز نقشه‌ای دیگر به کار می‌رود. اگر فضای حمام شما بزرگ بوده و می‌خواهید قسمتی از آن را به کابین دوش اختصاص دهید کابین‌های مستطیل شکل با پشتی شیشه‌ای را به عنوان یک انتخاب عالی مد نظر قرار دهید. البته اگر از یک طراح نیز کمک بگیرید همین پیشنهاد را خواهد داد.

استفاده از درب کشویی و پشت شیشه فضای کابین را بزرگ جلوه داده و در عین حال قسمت کمی از فضای حمام را به خود اختصاص می‌دهد. استفاده از شیشه‌هایی با خطوط کلاسیک و ظاهری زیبا حمامی بزرگ و مدرن در عین کلاسیک بودن به شما هدیه می‌دهد. از ویژگی‌های کابین در این گونه از حمام‌ها نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از شیشه‌هایی با ضخامت 5 میلی متر و مقاوم و مستحکم
  • تعبیه دوش دستی
  • به کار بردن قاب آلومینیومی مقاوم در برابر هر گونه خوردگی و ضربه
  • تعبیه 6 فواره در اندازه‌های یکسان و با جاسازی مناسب
  • به کاربردن درب‌هایی که به روش مغناطیسی و نرم بسته می‌شوند
  • کاهش هر گونه سر و صدا با به کار بردن درب‌های کشویی

 

در چه مکانی می‌توان کابین دوش ریلی نصب کرد؟

 

کابین دوش ریلی

 

 قبل از نصب کابین دوش ریلی باید چند نکته که در ادامه آورده شده‌اند را از نظر گذراند:

  1. کف عایق کاری شده

این نکته بسیار مهم و حیاتی محسوب می‌شود. حتما و باید قبل از ساخت کابین حمام کف آن را عایق کاری کنید. امروزه معمولا با ایزوگام کردن این کار را انجام می‌دهند. عایق بندی مانع نشت آب می‌شود.

  1. اتاق کابین دوش باید دارای دیوارهای کاش کاری شده باشد

اگر به تصاویر این گونه حمام‌ها دقت کرده باشید متوجه دیوارهای سرامیکی با سقف‌های کاذب آن‌ها شده‌اید. البته در بعضی موارد نیز ممکن است به جای سرامیک از ورقه‌های پی وی سی استفاده شود.

  1. کابین دوش ریلی باید مکانی دنج داشته باشد

هیچ طراح ماهری، حمام را در قسمت‌های مشرف به بیرون نمی‌سازد. این مکان باید کاملا خصوصی بوده و به مکان‌های بیرون از منزل چشم انداز نداشته باشد. از آنجا که در اغلب موارد کابین حمام در فضای سرویس بهداشتی نیز تعبیه می‌شود طراحان از شیشه‌های مات استفاده می‌کنند. بهتر است این مکان آفتاب خور نیز نباشد. 

  1. باید کف کابین دوش بلند باشد

در اغلب طراحی‌های کابین دوش ریلی، کف آن را چند سانتی متر بلند‌تر می‌سازند. عموما کف کابین باید تا 5 سانتی متر بلند‌تر بوده و از یک لبه سنگی و یا سرامیکی ساخته شده باشد. در بعضی از طراحی‌ها نیز از زیر دوشی به جای بلند کردن کف استفاده می‌کنند.

 

کابین‌ دوش ریلی در چه مدل‌هایی ساخته می‌شوند؟

 

انواع کابین دوش ریلی

 

کابین دوش شیشه ای ریلی که به حمام شیشه‌ ای نیز موسوم است، به دو صورت فریم‌دار و فیرم لس اجرا می‌شوند. اما این دو چه ویژگی‌هایی دارند؟ کابین‌های شیشه‌ای با مدل فریم دار را توسط شیشه‌های سکوریت با ضخامت 6 میلی متر سوپر کلیر می‌سازند. درب اینگونه حمام‌ها ضد آب و 100 درصد آب بندی شده است که فقط به صورت ریلی به کار می‌رود.

فریم به کار رفته در این مدل کابین دوش حمام در انواع رنگ‌های نقره‌ای براق و مات، سفید، طلایی براق و زیتونی استفاده می‌شود که این بستگی به سلیقه صاحبخانه و رنگ سرامیک و سایر وسایل حمام دارد. این فریم آبکاری شده و در برابر زنگ زدگی و خراش کاملا مقاوم است. شیشه‌های سکوریت شفاف به گونه‌ای اند که محیط داخل کابین مشخص است؛ درحالیکه بعضی از طراحان از شیشه‌های سکوریت ساتینا که مات بوده در فریم کابین استفاده می‌کنند. این شیشه‌ها برای خانه‌هایی که فضای حمام و سرویس بهداشتی شان یکی است بیشتر کاربرد دارد.

اما در مدل فریم لس کابین حمام شرایط چگونه است؟ در کابین دوش ریلی از نوع فریم لس از شیشه سکوریت 10 میل سوپر کلیر آبکاری شده و در رنگ‌های مختلف مانند مدل فریم استفاده می‌شود. کابین در این مدل توسط تعدادی بست و لولا به دیوار و زمین وصل می‌شوند. در مدل فریم لس برخلاف مدل فریم دار درب‌ها از آبکاری ضعیفی برخوردار بوده و به صورت ریلی و لولایی باز و بسته خواهند شد.

در بعضی از موارد برای مدل فریم لس، در صورتیکه صاحبخانه تمایل داشته باشد از شیشه‌های سکوریت ساده، برنزی و حتی دودی به شکل‌های شفاف، ساده، ساتینا و یا سند بلاست می‌توان استفاده کرد.

 

چه عواملی در انتخاب کابین دوش ریلی مناسب تاثیر‌گذار هستند؟

 

کابین دوش ریلی

 

قبل از ساخت کابین دوش ریلی حتما باید به این موضوع دقت کنیم که عواملی خاص در انتخاب کابین مناسب موثر بوده و باید مد نظر قرار داد از جمله این عوامل در موارد زیر خلاصه می‌شوند:

  1. میزان فضا مورد نیاز کابین دوش ریلی

مهم‌ترین و یا شاید اولین معیار در انتخاب کابین دوش فضای مکانیست که کابین در آن ساخته خواهد شد. اندازه کابین کاملا با متراژ فضای مورد نظر نسبت مستقیم دارد. اگر فضای کوچکی دارید نباید انتظار یک کابین بزرگ و دلباز را داشته باشید و یا حتی برعکس. در عوض با کمک طراحان حرفه‌ای می‌توان آن را به گونه‌ای تعبیه کرد که بزرگ و جادار نشان داده شده و فضای بقیه قسمت‌ها را اشغال نکند.

 

  1. محل قرارگیری کابین دوش ریلی

این را همه می‌دانند، کابین دوش جایی ساخته می‌شود که دوش قرار دارد. در این شرایط تنها کافیست از یک نصاب حرفه‌ای کمک گرفته و در اطراف جایی که دوش قرار گرفته کابین را نصب کرد تا دیگر نیازی به لوله کشی دوباره و دردسرهای بعدی نباشد. به همین راحتی. مگر اینکه حتما بخواهید کابین را در جای دیگر نصب کرده که این دردسر بیشتری دارد و باید برای حمام دوباره لوله‌کشی کنید. این دیگر به خود شما بستگی دارد.

 

  1. هدف استفاده از کابین دوش ریلی

در واقع کاربری کابین دوش شیشه ای نکته‌ای حائز اهمیت است. اینکه کدام مدل از مدل‌های کابین را دوست داشته و چه نوع شیشه‌ای در آن به کار رود را شما انتخاب می‌کنید. ممکن است کسی بخواهد تنها یک کابین ساده را اطراف دوش حمام خود بنا کند؛ درحالیکه فردی دیگر کابین دوش ریلی با تمام امکانات جدید و متنوع را سفارش دهد. این مورد نیز وابسته به نظر خود شما است.

 

  1. کیفیت و هزینه ساخت کابین دوش ریلی

این نکته نیز بسیار مهم بوده و باید حتما در باره‌اش خوب فکر کنید. اینکه می‌خواهید چقدر برای ساخت کابین حمام هزینه کرده و چه انتظاری از کیفیت آن دارید را باید از قبل مد نظر داشته باشید. بهترین راه برای کاهش هزینه‌های جانبی این است که کابین را مستقیما از تولید کنندگان آن تهیه کنید. هزینه خرید و نصب آن خیلی کم‌تر خواهد شد و قطعا ضمانت بیشتر و مطمئن‌تری خواهد داشت.

 

تولید کابین دوش ریلی

تولید کابین دوش ریلی مانند تولید هر محصول دیگری، نیاز به مراحل و فرایندهایی دارد. در ادامه به مراحل تولید کابین دوش ریلی اشاره کرده‌ایم:

  • 1-  طراحی: ابتدا طراحی محصول به منظور ایجاد یک نمونه پروتوتایپ انجام می‌شود.
  • 2- انتخاب و جذب مواد اولیه با کیفیت: سپس مواد اولیه شامل شیشه، فلز و پلاستیک با کیفیت بالا برای تولید کابین دوش ریلی انتخاب می‌شوند.
  • 3- برش مواد اولیه: پس از انتخاب مواد اولیه، مواد با استفاده از دستگاه‌های خاص برش داده می‌شوند.
  • 4- ساختار دهی: بعد از برش مواد، قطعات برای ساختار دهی به هم متصل می‌شوند.
  • 5- مونتاژ: بعد از ساختار دهی قطعات، کابین دوش ریلی به صورت ماژولار و با استفاده از دستگاه‌های خاص مونتاژ می‌شود.
  • 6- بررسی کیفیت: پس از مونتاژ، کابین دوش ریلی بررسی و تست می‌شود تا برای استفاده مناسب آماده شود.
  • 7- بسته‌بندی: در نهایت کابین دوش ریلی آماده نصب توسط تکنسین متخصص در این زمینه می‌شود.

 

سخن پایانی ...

داشتن منزلی زیبا که هر گوشه آن نشانی از سلیقه و ذوق بالای ما به عنوان صاحب خانه باشد بسیار مهم است. همه آدم‌ها زیبا ترین‌ها را دوست دارند و ناخودآگاه به آنها جذب می‌شوند. دکوراسیون منزل نیز از این قاعده مستثنی نیست. کافیست همت کرده و قصد زیباتر کردن منزل خود را داشته و از یک طراح خوب کمک بگیرید تا منزلی زیبا با چشم اندازی منحصر به فرد به شما تحویل داده شود. اما این تنها مختص ظاهرخانه یا بخش‌های پذیرایی نمی‌شود. حمام نیز باید از این قاعده پیروی کند.

به همین خاطر در سال های اخیر از کابین‌های شیشه‌ای حمام استفاده شده که بسیار زیبا بوده و در عین حال به نظم و ترتیب فضای حمام و سرویس بهداشتی کمک شایانی کرده است. حال با کابین شیشه‌ای و ویژگی‌های آن که آشنا شدید، اگر قصد داشتن حمامی زیبا را دارید حتما استفاده از کابین ریلی دوش را نیز مد نظر قرار داده که پشیمان نخواهید شد. 

 

تماس با ما

whats app
تماس با لاریس
تماس با لاریس