معرفی اجزای کابین دوش حمام

معرفی اجزای کابین دوش حمام

معرفی اجزای کابین دوش حمام

حمام‌ها در هر خانه‌ای وجود دارند اما همه حمام‌ها دارای کابین دوش نیستند. کابین‌ها راهی ساده برای جداسازی فضای داخلی حمام‌ها هستند که به داد خانه‌های کوچک و آپارتمان‌های امروزی رسیده‌اند. این کابین‌ها را می‌توان برای جدا کردن حمام سرد و گرم یا جداسازی حمام از فضای توالت در حالت مشترک، استفاده کرد. کابین‌های حمام شیشه‌ای، به دلیل قیمت مناسب، زیبایی چشمگیر و ظاهر مینیمال، بهترین انتخاب‌ها هستند. این کابین‌ها به هیچ عنوان از نظر بصری فضای داخل حمام را کوچک نشان نمی‌دهند و در عین حال، از پخش شدن آب دوش به محیط اطراف هم جلوگیری می‌کنند. بنابراین بهترین انتخابی هستند که می‌توان برای حفظ تمیزی و همچنین جداسازی فضای داخلی حمام به سراغ آن‌ها رفت. بسیاری از ما با اجزای کابین‌های حمام آشنایی داریم و حتی ممکن است با وجود برخی از مشکلات در دوش و لوله‌های آب، آن‌ها را حل کنیم؛ اما چه تعداد از ما با رایج‌ترین اجزای کابین حمام آشنا هستیم؟ در این نوشتار سراغ ریزترین جزئیات به کار رفته در ساخت کابین‌ دوش حمام می رویم تا اطلاعات مفیدی، فراتر از کارکرد دوش حمام کسب کنیم.

کابین دوش حمام

سردوش کابین حمام

سر دوش یکی از قسمت‌های لوله‌کشی دوش است که با استفاده از شیلنگ‌هایی که معمولاً از استیل ساخته می‌شوند، به لوله‌های آب وصل می‌شود. سردوش یکی از قسمت‌های قابل رؤیت یک دوش است و در صورت شکستن می‌توان به راحتی آن را با یک مدل دیگر جایگزین کرد. سرهای دوش بیش از یک شکل دارند، از گردهای سنتی گرفته تا مربع‌هایی که اخیراً در بازار محبوبیت پیدا کرده‌اند. رنگ آن‌ها هم می‌تواند نقره‌ای، طلایی، استیل یا سفید باشد.

لوله‌های آب سرد و گرم حمام

لوله‌های آب سرد و گرم بخشی از فرآیند تأمین آب دوش هستند. از طریق آن‌ها است که سرانجام آب به سر دوش می‌رسد. این لوله‌ها می‌توانند از چندین نوع متریال ساخته شوند، اما اگر خانه شما قدیمی‌تر است، لوله‌ها به احتمال زیاد از فولاد گالوانیزه ساخته شده‌اند. اگر فشار آب شما در طول سال‌ها کاهش یافته باشد، به احتمال زیاد به دلیل رسوب است و شاید زمان مناسبی برای خرید لوله‌های جدید باشد. لوله و اتصالات پی وی سی به دلیل ارزان بودن و سهولت در نصب، همه ساله بیشتر از گذشته مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شیر دوش حمام

شیر دوش بخشی از لوله‌کشی دوش است که از آن برای کنترل جریان آب خروجی از سر دوش استفاده می‌کنید. علاوه بر این، می‌توانید دمای آب را با شیر دوش تنظیم کنید. شیر دوش‌ها یک خروجی هم از سمت پایین دارند که در صورت تمایل می‌توانید به جای خروج آب از سردوش، از خروجی پایینی استفاده کنید.

زیر دوشی حمام

یکی از اساسی‌ترین قسمت‌های کابین حمام، زیر دوشی آن است. این قسمت معمولاً از جنس پلاستیک محکم ساخته شده و زیر کابین نصب می‌شود تا در زمان حمام کردن روی آن ایستاده و آب حمام به بیرون از کابین نشت نکند. البته همه کابین‌ها دارای زیر دوشی نیستند؛ مثلاً در صورتی که کابین دوش شما صرفاً دارای دیواره‌های شیشه‌ای باشد، می‌توانید به جای زیر دوشی، از کف کاشی یا سرامیک شده حمام خود استفاده کنید. اگر کابین شما دارای زیر دوشی است همواره باید مراقب باشید که آب از هیچ جای کابین به بیرون نشت نکند. در صورت مشاهده نشتی آب، حتماً با فروشنده مربوطه تماس بگیرید تا این مشکل را برای شما حل کند.

شیشه کابین دوش حمام

کابین دوش بدون شیشه، معنایی ندارد. هر نوع کابینی که قصد سفارش آن را داشته باشید، باید دیواره‌های آن با شیشه مخصوص کابین حمام پوشانده شده باشد. به طور کلی دو نوع شیشه سکوریت و پلکسی گلاس برای ساخت دیواره‌های کابین دوش استفاده می‌شوند. این نوع شیشه‌ها برای افزایش سطح ایمنی، باید نشکن باشند و همچنین ضخامت قابل قبولی داشته باشند. شیشه‌های سکوریت به دلیل شفافیت بالا و همچنین نشکن بودن، بسیار مورد توجه سازندگان کابین‌های حمام قرار گرفته‌اند. این در حالی است که پلکسی گلاس‌ها کمتر لک می‌شوند و نیاز به تمیزکاری چندانی ندارند. انتخاب بین شیشه و پلکسی گلاس کاملاً به اولویت‌ها و همچنین سلیقه شما بستگی دارد.

شیشه کابین دوش می‌تواند خمیده یا صاف باشد. انواع خمیده برای کابین‌های کوچک و حمام‌ها یا اتاق‌های کم جا بسیار مناسب‌اند. چرا که رفت و آمد در داخل و بیرون یک کابین منحنی، در فضاهای کوچک بسیار ساده‌تر از کابین‌های مربع یا مستطیل است. از طرف دیگر، کابین‌های چند ضلعی را می‌توانید بسته به نوع فضایی که برای دوش در نظر گرفته‌اید، به صورت سفارشی بسازید. مثلاً می‌توانید به سراغ یک کابین ذوزنقه‌ای بروید؛ اما توجه داشته باشید بهتر است حداقل فضایی که برای قرار دادن شیشه‌های کابین در نظر می‌گیرید، برابر با 1 متر مربع باشد.

در سال‌های اخیر پیشرفت فناوری در ساخت شیشه بسیار چشمگیر بوده است. به طوری که شاهد ساخت شیشه‌های هوشمندی بوده‌ایم که با چند دکمه ساده می‌توان میزان شفافیت آن‌ها را تغییر داد. این شیشه‌ها به زودی در ساخت کابین‌های حمام هم فراگیر می‌شوند. به این ترتیب می‌توانید در زمان استفاده از کابین حمام، شیشه‌ها را مات کنید به طوری که داخل کابین دیده نشود و در زمان‌های دیگر، شیشه‌ها را روی حالت شفاف قرار دهید.

فریم کابین دوش شیشه ای حمام

فریم کابین دوش حمام در واقع همان قابی است که شیشه‌های دیواره کابین را نگه می‌دارد. از آنجایی که رطوبت داخل کابین حمام زیاد است، این فریم‌ها باید در برابر زنگ زدن مقاوم باشند. همچنین وزن سبک و نصب ساده از ویژگی‌های مورد انتظار برای فریم کابین است. مسلماً با خواندن این ویژگی‌ها شما هم انتظار دارید که فریم کابین از جنس آلومینیوم باشد که هم زنگ نمی‌زند و هم شکل پذیری مناسب و وزن اندکی دارد. برخی از شرکت‌ها این فریم‌ها را با تنوع رنگی تولید می‌کنند. رنگ‌های سفید، نقره‌ای و کروم رایج‌ترین رنگ‌ها برای فریم کابین حمام هستند؛ اما رنگ‌های شیک‌تری مانند زیتونی و طلایی هم وجود دارند که با توجه به نوع دکوراسیون داخل حمام خود می‌توانید آن‌ها را سفارش بدهید.

سایر اجزا

اجزای بسیار دیگری در ساخت کابین دوش به کار می‌روند که فهرست نسبتاً بلندبالایی را شامل می‌شود. در زیر به این اجزا بیشتر می‌پردازیم.

  • دستگیره‌ها

دستگیره‌ها انواع مختلفی دارند و روی دیوار برای حفظ تعادل استفاده می‌شوند. جا حوله‌ای که روی دیوار نصب می‌شود هم می‌تواند به عنوان یک دستگیره استفاده شود. نصب دستگیره روی دیوار لزوم خاصی ندارد اما وجود جا حوله‌ای ضروری است.

  • دستگیره درب کابین

دستگیره درب کابین که برای باز و بسته کردن درب استفاده می‌شود، مانند دستگیره درب کابینت آشپزخانه‌ها، در انواع طرح‌ها و مدل‌ها ساخته می‌شود. این دستگیره را در قسمت داخل کابین و بیرون آن طوری نصب می‌کنند که دقیقا روی هم قرار بگیرند.

  • ریل‌ها

ریل‌ها برای حرکت درب کابین ضروری هستند. البته این در صورتی است که درب کابین به صورت کشویی باز و بسته شود. ریل‌ها را در قسمت بالا و پایین درب نصب می‌کنند. جایگزین ریل‌ها، لولا است که برای درب‌های معمولی استفاده می‌شود.

  • درزگیر

درزگیرها از جنس‌های آلومینیومی یا شیشه‌ای ساخته می‌شوند. کار درزگیرها این است که اجازه ندهند آب از لای درب یا قسمت پایینی کابین دوش به بیرون راه پیدا کند. برای این منظور قسمت‌های مختلف کابین دوش را با درزگیر می‌پوشانند. اگر کابین فریم لس باشد یعنی هیچ قابی برای دیواره‌های آن استفاده نشده باشد، استفاده از درزگیر برای قسمت کابین اجتناب ناپذیر است. جایی که درب به صورت لولایی باز و بسته می‌شود، برای کیپ شدن کامل در، باید بین قسمت ثابت و قسمت متحرک، از درزگیر استفاده شود. مورد دیگر، در جایی است که شیشه‌ها به دیوار حمام متصل می‌شوند. بین شیشه و دیوار از درزگیرهای آلومینیومی استفاده خواهد شد.

کابین دوش حمام چگونه کار می‌کند؟

اکنون که در مورد قسمت‌های اصلی لوله‌کشی دوش و کابین آن صحبت کرده‌ایم، بیایید ببینیم که چگونه همه این اجزا با هم کار می‌کنند تا به ما امکان استفاده از دوش را بدهند. کل فرآیند از لحظه باز کردن شیر شروع می‌شود. آب از طریق خط لوله از طریق لوله‌های آب گرم و سرد به سر دوش شما جاری می‌شود. آب سرد از طریق آبگرمکن به دمای مناسب رسیده و وارد لوله آب گرم شما می‌شود. هنگام باز کردن دوش، آب گرم و سرد از طریق خطوط آب به شیر مخلوط دوش کشیده می‌شوند. جایی که هر دو آب مخلوط شده و در دمای مناسب به شما تحویل داده می‌شوند. سپس آبی که از دوش خارج شده، از طریق زیر دوشی به مسیر فاضلاب وارد می‌شود. دقت داشته باشید که از فیلترهای پلاستیکی برای زیر دوشی استفاده کنید که مو و مواد اضافی که داخل آب حمام هستند به سیستم فاضلاب وارد نشوند.

 

حتی اگر هر روز از کابین دوش استفاده می‌کنیم، اکثر ما با ساز و کار موجود در پشت آن و تمام اجزایی که در ساخت آن به کار رفته‌اند، کاملاً آشنا نیستیم. امیدواریم که راهنمای کوتاه و در عین حال جامع امروز به شما کمک کند تا در مورد نصب کابین دوش خود و عملکرد هر بخش آن اطلاعات مناسبی کسب کنید.

به خاطر داشته باشید در صورت خرابی هر کدام از بخش‌های کابین دوش به راحتی قابل تعویض هستند و در اغلب موارد نیازی به کمک حرفه‌ای ندارند. به خصوص اگر شما یک شخص فنی هستید و ابزارهای لازم را در اختیار دارید، جایگزینی سر دوش، دستگیره‌ها یا هر کدام از دیگر اجزای موجود در کابین حمام نباید برای شما کار دشواری باشد.

 

 

 

 

whats app
تماس با لاریس
تماس با لاریس