نحوه تمیز کردن شیرآلات استیل کابین دوش

نحوه تمیز کردن شیرآلات استیل کابین دوش

شیرآلات استیل رایج‌ترین نوع شیرآلاتی هستند که در کابین دوش و به طور کلی در حمام‌ها استفاده می‌کنیم. استیل‌ها تمیز و براق هستند، قیمت مناسبی دارند، ماندگاری آن‌ها بالا است و زنگ نمی‌زنند. پس چه مانعی می‌تواند جلوی گسترش استفاده از این شیرآلات را بگیرد؟ زمانی که شیرآلات استیل به کابین دوش ما وارد می‌شوند، بعد از مدتی، رد آب روی آن‌ها باقی می‌ماند. به‌علاوه گرد و غبار احتمالی که از پنجره‌های باز حمام وارد کابین می‌شوند را هم در نظر بگیرید. پس چالشی پیش روی ما قرار می‌گیرد که تمیز کردن شیرآلات استیل نام دارد! استیل‌ها علیرغم ماندگاری و ضدزنگ بودن، نسبت به برخی از پاک‌کننده‌ها حساس هستند و در صورت اشتباه در انتخاب مواد پاک‌کننده، ممکن است به روکش بیرونی آن‌ها آسیب‌های جدی وارد کنید یا باعث شوید که رنگ آن‌ها عوض شود.

اینجا قرار است در مورد تمیزکاری شیرآلات استیل صحبت کنیم تا همیشه براق و زیبا باقی بمانند. به‌علاوه، در ادامه به سراغ تمیزکاری سایر اجزای کابین دوش خواهیم رفت تا در کنار شیرهای تمیز، کابین دوش شما هم از پاکیزگی برق بزند. بنابراین اگر یک کابین دوش دارید یا می‌خواهید به زودی حمام خود را به این کابین‌های زیبا مزین کنید، این مقاله برای شما نوشته شده است.

 

تمیز کردن شیرآلات استیل کابین دوش

اگر روتین روزانه یا هفتگی برای تمیز کردن شیرآلات می‌خواهید، باید از پاک‌کننده‌های ملایم مانند صابون، پودر لباسشویی، مایع ظرفشویی یا مایع دستشویی استفاده کنید. این پاک‌کننده‌ها حاوی اسید نیستند و آسیبی به شیرآلات استیل وارد نخواهند کرد. برای تمیز کردن شیرها کافی است که مقداری از این پاک‌کننده‌ها را در یک کاسه یا لگن کوچک ریخته و با آب مخلوط کنید. سپس یک اسفنج نرم یا پارچه را برداشته و به آن آغشته کنید. بعد از آن، تمام قسمت‌های شیرآلات را با آن تمیز کنید. می‌توانید سر دوش، شیلنگ شیر مخلوط را با این روش تمیز کرده و آلودگی‌های روی آن را از بین ببرید. اگر آبی که پاک‌کننده را با آن مخلوط می‌کنید کمی گرم باشد، بهتر است.

از آنجایی که بیشتر پاک‌کننده‌هایی که نام بردیم حاوی کلرید هستند، بعد از  اتمام تمیزکاری، بلافاصله سطح شیرآلات را آبکشی کنید که دچار خوردگی نشوند. آبکشی با آب گرم و تمیز، سطح استیل را براق کرده و تمام میکروب‌های روی آن را از بین می‌برد تا در استفاده‌های بعدی، با خیال راحت شیرآلات را لمس کنید. در هنگام تمیز کردن شیرآلات استیل، به‌هیچ‌عنوان از اسکاچ‌های زبر، سیم‌های ظرفشویی یا برس استفاده نکنید. چرا که روکش روی شیرآلات را خراش داده و در بلندمدت منجر به کدر شدن و زنگ زدن آن‌ها می‌شوند. بعد از آن که شیرآلات را آبکشی کردید، با یک حوله خشک یا یک پارچه آبگیر، سطح آن‌ها را کاملاً خشک کنید. مرحله خشک کردن به‌هیچ‌عنوان اجباری نیست اما اگر آب روی سطح استیل باقی بماند، به لکه تبدیل می‌شود و پاک کردن آن در بلندمدت کار سختی خواهد بود.

 

درخشش بیشتر برای شیرآلات استیل

شیرآلات لاریس

 

تمیز کردن شیرآلات حس خوبی دارد اما برق انداختن آن‌ها چیز دیگری است! اگر بعد از تمیزکاری هنوز هم راضی نشده‌اید، راه حل اضافی برای شما داریم: جوش شیرین. جوش شیرین آنقدر قوی است که می‌تواند رسوباتی که در اثر سختی آب ایجاد شده‌اند را کاملاً از بین ببرد و در عین حال آنقدر ضعیف هست که لایه ضدزنگ روی سطح شیرآلات را از بین نبرد.

 

درخشش شیرآلات

 

برای این کار می‌توانید مقداری جوش شیرین را با آب مخلوط کنید تا حالت خمیری به خود بگیرد. سپس آن را روی شیرها مالیده و با یک تکه پارچه تمیز کنید. بعد از آبکشی متوجه می‌شوید که سطح استیل چقدر نسبت به قبل تمیزتر و درخشنده‌تر شده است. علاوه بر جوش شیرین یک پاک‌کننده طبیعی دیگر هم هست که شیرآلات استیل را براق می‌کند: سرکه سفید. سرکه به طور طبیعی ضمن آن که شیرها را ضدعفونی می‌کند، لکه‌های ناشی از وجود آب سخت را هم از روی آن‌ها پاک می‌کند.

در قدم آخر، می‌توانید بعد از تمیز و خشک کردن شیرآلات، مقدار بسیار کمی روغن زیتون در حد چند قطره روی یک پارچه تمیز نخی ریخته و با آن شیرآلات را به اصطلاح پولیش بکشید. این کار درخشندگی شیرها را دوچندان خواهد کرد. توجه داشته باشید که چربی بیش از حد باعث جذب گرد و غبار روی شیرها می‌شود. پس در استفاده از روغن زیتون اصلاً زیاده‌روی نکنید.

 

چند نکته اضافی

از جرم‌گیرها و پاک‌کننده‌های اسیدی روی شیرآلات استفاده نکنید. چرا که باعث سیاه شدن آن‌ها می‌شوند.

بعد از استفاده از کابین دوش، شیرآلات را خشک کنید که لکه‌های آب روی آن‌ها باقی نماند.

در هنگام تمیز کردن شیرآلات استیل از دستکش‌های پلاستیکی استفاده کنید.

هیچ وسیله تیز یا زبری روی شیرآلات نکشید.

 

تمیز کردن سایر اجزای کابین دوش

تا اینجای مقاله آموختیم که چگونه می‌توان شیرآلات استیل کابین دوش را برق انداخت. اما اگر شیرآلات را تمیز کردید، احتمالاً این وسوسه که باقی کابین را هم تمیز کنید، شما را رها نخواهد کرد. پس در ادامه برای تمیز کردن سایر اجزای کابین دوش حمام هم نکاتی را ارائه می‌کنیم:

 

تمیز کردن دستگیره‌ها

برای تمیز کرده دستگیره‌ها و جا حوله‌ای، از دستورالعمل‌هایی که برای تمیز کردن شیرآلات ارائه دادیم، استفاده کنید. با این تفاوت که دستگیره درب کابین دوش، جا حوله‌ای و دستگیره‌هایی که روی دیوار برای حفظ تعادل نصب می‌شوند، معمولاً جنس نامرغوب‌تری نسبت به شیرآلات استیل دارند. به همین دلیل احتمال زنگ زدن آن‌ها بسیار بیشتر است. پس علاوه بر این که از پاک‌کننده‌های ملایم برای آن‌ها استفاده می‌کنید، آبکشی آن‌ها را هم سریعا انجام داده و با یک حوله خشک، هر گونه اثر آب را از روی آن‌ها پاک کنید. پس از هر بار استحمام هم حتما جا حوله‌ای و دستگیره‌ها را تمیز کنید که لکی روی آن‌ها باقی نماند و طول عمرشان هم بالاتر برود.

 

 

تمیز کردن زیر دوشی

زیردوشی‌ها معمولاً از جنس پلاستیک ساخته می‌شوند. بنابراین تمیز کردن آن‌ها کار سختی نخواهد بود. در صورتی که حداقل هفته‌ای یک‌بار با استفاده از اسفنج یا برس های نرم زیر دوشی را تمیز کنید، همیشه سالم و زیبا باقی خواهند ماند. نکته مهم این است که تمیز کردن زیر دوشی‌ها با پاک‌کننده‌های معمولی مانند صابون انجام شود و به‌هیچ‌عنوان جرم‌گیرها را به آن‌ها نزدیک نکنید.

 

تمیز کردن درزگیرها

برای تمیز کردن درزهای بین شیشه‌های کابین دوش، از اسکاچ نرم یا اسفنج استفاده کنید. پاک‌کننده‌های ملایم در اینجا هم به‌خوبی جواب می‌دهند و بعد از تمیز کردن سریعا هر گونه اثر صابون را با آب از بین ببرید. برای آن که اجازه ندهید که درز بین شیشه‌های کابین دوش به محلی برای رشد میکروب‌ها بدل شود، چند راهکار زیر را در پیش بگیرید:

  • بعد از حمام درهای کابین را باز بگذارید که آب و رطوبت داخل آن از بین برود و درزها خشک شوند.
  • آب را به طور مستقیم داخل ریل‌های درب کابین نریزید. آب داخل این ریل‌ها باقی می‌ماند و به رشد میکروب‌ها کمک می‌کند.
  • بعد از حمام پنجره‌های حمام را هم باز کنید که هوای تازه وارد کابین شده و به خشک شدن سریع‌تر آن کمک کند.
  • تا جایی که دسترسی دارید، با حوله خشک آب لای درزها را بگیرید.

 

تمیز کردن شیشه کابین دوش

 

تمیزکردن  شیشه کابین

 

مطمئناً منتظر این بخش بودید. مهم‌ترین و سخت‌ترین مرحله در تمیز کردن کابین دوش، پاک کردن لکه‌ها از روی شیشه کابین است. شیشه‌های کابین خصوصاً در مواردی که مساحت کابین دوش کم باشد، به طور مستقیم در معرض پاشش آب قرار دارند. سختی آب که ناشی از وجود عناصری مانند کلسیم است، باعث می‌شود آب بعد از خشک شدن روی شیشه، به شکل لکه‌های متعدد روی آن رسوب کند. اگر برای مدتی تمیز کردن شیشه کابین دوش را به تعویق بیندازید، ناگهان با شیشه‌ای غرق شده در رسوب مواجه می‌شوید که حتی ممکن است به فکر تعویض آن هم بیفتید. اما نیازی به تعویض نیست. معمولاً اگر به سرعت پس از خیس شدن این شیشه ها آن‌ها را خشک کنید، لکه‌ای روی آن‌ها باقی نخواهد ماند. برای تمیز کردن مراحل زیر را دنبال کنید:

 

  • آب داغ را باز کنید که بخار آن داخل کابین را فرا بگیرد. اگر پیش از تمیز کردن، مشغول دوش گرفتن بوده‌اید، پس بخار کافی داخل کابین وجود دارد و می‌توانید از این مرحله عبور کنید.
  • اسپری شیشه‌پاک‌کن را برداشته و محتویات آن را روی شیشه اسپری کنید. برخی از شیشه‌پاک‌کن‌ها ممکن است باعث ایجاد مشکلات تنفسی شوند. بنابراین از وجود تهویه مناسب مطمئن شوید. اگر جرم روی شیشه ها زیاد است، به جای شیشه‌پاک‌کن از آب و سرکه یا آب و جوش شیرین استفاده کنید. بعد از مخلوط کردن آن‌ها، بطری را به‌خوبی تکان دهید و بعد روی شیشه اسپری کنید.
  • تمیز کردن را حتما از بخش بیرونی شیشه ها شروع کنید و بعد از آن به بخش‌های درونی برسید.
  • درجاهایی که لکه‌ها قدیمی هستند، بعد از اسپری کردن، بین 10 تا 30 دقیقه صبر کنید که پاک‌کننده اثر خود را بگذارد.
  • سپس با یک اسفنج و آب شیشه ها را شسته و آبکشی کنید.
  • با یک پارچه آبگیر، شیشه ها را خشک کنید

تمیز کردن کابین دوش کار دشواری نیست به شرطی که در طول هفته زمان کوتاهی را به آن اختصاص دهید. در این صورت با استفاده حداقلی از پاک‌کننده و با کمترین هدر رفت انرژی، می‌توانید همیشه کابین خود را تمیز و درخشان نگه دارید. به خاطر داشته باشید پاک‌کننده‌های طبیعی به مراتب عملکرد بهتر و سالم‌تری نسبت به پاک‌کننده‌های قوی شیمیایی دارند. بنابراین استفاده از آن‌ها را در برنامه تمیزکاری خود قرار دهید.

 

 تماس با ما

 

whats app
تماس با لاریس
تماس با لاریس