با رعایت این نکات زیبایی را به طراحی داخلی ...

با رعایت این نکات زیبایی را به طراحی داخلی خانه خود بدهید

با رعایت این نکات زیبایی را به طراحی داخلی خانه خود بدهید

قصد طراحی فضای داخلی خانه خود را دارید؟ با فردی حرفه‌ای در این باره صحبت کرده‌اید؟ تحقیق چطور؟ چقدر در این زمینه تحقیق کرده و با نکاتی که قبل از شروع طراحی باید رعایت کرد، آشنا شده‌اید؟ البته همه اینها در صورتیست که در این زمینه سر رشته ای نداشته باشید، در غیر اینصورت ریش و قیچی دست خودتان خواهد بود و تصمیم گیرنده و اجرا کننده نهایی خود شما هستید. به هر حال فارغ از تخصص داشتن یا نداشتن، داشتن خانه‌ای زیبا و دلنشین خواسته چه کسی نیست؟ همه ما دوست داریم از دکوراسیونی زیبا و منحصر به فرد در منزل خود استفاده کنیم و از دیدن آن انرژی بگیریم.

پس اگر در حال حاضر به دنبال یافتن راه‌هایی برای داشتن منزلی با دکوراسیون زیبا و خاص هستید حتما قبل از هر چیز باید نکاتی مهم را رعایت کنید. این نکات توسط طراحان مطرح دنیا مطرح شده و کاربردشان می‌تواند رویای هر کسی را برای داشتن خانه‌ای بی‌نظیر و جذاب محقق کند. در این مطلب می‌خواهیم به چندی از این نکات اشاره کرده و شما را با آن‌ها آشنا کنیم. اگر دوست دارید اتاق یا خانه‌ای را که الان در آن نشسته و این مقاله را می‌خوانید تغییر دهید، تا پایان همراه ما بمانید.

 

چه اصولی را برای داشتن دکوراسیونی زیبا رعایت کنیم؟

 

  1. توجه به عناصر هفت گانه اصلی

 

کدام عناصر؟ این عناصر شامل فضا، شکل، خط، نور، رنگ، بافت و الگو هستند. یک طراح خوب با توجه به این عناصر به طراحی فضای مورد نظرش می پردازد. اما تاثیر هر کدام تا چه حد است؟

 

  • عنصر فضا: مشخص است که منظور از فضا چیست. محیطی که در آن زندگی می‌کنیم و وسایل خود را در آن چیده این عنصر فضا را شکل می‌دهد. برای مثال در اتاق شما تمام این محیط را فضا می‌گویند ضمن اینکه این فضا از دو بخش مثبت و منفی شکل گرفته است. فضای مثبت همان بخش‌هاییست که توسط تخت، میز کامپیوتر، آباژور یا کتابخانه اشغال شده و قسمت‌هایی که چیزی نچیده‌اید فضای منفی اتاق را شکل می‌دهند.
  • عنصر شکل: شکل‌ها از ترکیب چند عنصر خط ایجاد شده و به دو دسته هندسی و ارگانیک تقسیم‌بندی می‌شوند.
  • خط: اما خط چیست؟ خط‌ها که به سه صورت افقی، عمودی و مورب شناخته می‌شوند با هم ترکیب شده و شکل را به وجود می‌آورند.
  • عنصر نور: گاهی نور را اصلی‌ترین عنصر می‌دانند؛ چراکه نور فضا را جلوه گر می‌سازد و فرقی ندارد که طبیعی بوده یا مصنوعی، به هر حال نور زیبایی فضا را چند برابر می‌کند.
  • عنصر رنگ: در فضایی که نشسته‌اید از چه رنگ‌هایی استفاده شده ؟ این نکته بسیار مهم است؛ چراکه رنگ‌ها نیز می‌توانند به خانه شما جلوه خاصی دهند.
  • عنصر بافت: این عنصر شامل دو دسته بصری و واقعی است. بافت آن ترکیبیست که لمس و دیده می‌شود.
  • عنصر الگو: این عنصر نیز به اندازه رنگ می‌تواند به زیبایی فضای داخلی منزل شما بیافزاید.

 

این هفت عنصر را به عنوان عناصر هفت گانه و اصلی همیشه در طراحی‌های خود در نظر داشته باشید و قبل از اقدام به هر کاری این عناصر را برای آن محیط بررسی کرده و سپس تصمیم نهایی خود را بگیرید.

 

  1. یک نقطه مرکز را برای طراحی در نظر بگیرید

فرض کنید وارد یک محیط شده‌اید آنهم برای اولین بار و هیچ آشنایی قبلی با آنجا ندارید. اولین چیزی که توجه شما را جلب می‌کند چیست؟ بستگی به نحوه طراحی آنجا دارد، بله کاملا حق با شماست. اینکه آن مکان چگونه طراحی شده بسیار مورد توجه است. اگر فضایی شلوغ بوده و از رنگ‌های مختلف در طراحی آنجا استفاده شده به نحوی که شما حتی سردرگم می‌شوید که دقیقا به عنوان یک مهمان کجا باید بنشینید مگر اینکه صاحبخانه راهنمایی کند، این نشانی از طراحی نادرست و ناشیانه آن فضا است. باید فضای اتاق یا پذیرایی خود را به گونه ای طراحی کنید که یک نقطه خاص در مرکز توجه بوده و بقیه وسایل طبق محل آن چیده شده باشند.

معمولا در خانه‌هایی که شومینه دارند این مورد یک گزینه خوب برای جلب کردن توجه‌ها به خود است. ولی اگر شومینه ندارید نیز وسایلی مانند تلویزیون یا میزی خاص را می‌توان به عنوان کانون توجه قرار داد که بقیه وسایل مثل مبل‌ها یا حتی تابلوها طبق موقیت آن چیده شده باشند.

حال این امکان وجود دارد تا برای بیشتر نشان داده این نقطه کانونی و مرکز توجه از عناصری مثل بافت، رنگ یا الگو استفاده کنید و این نقطه را در نوع خود بی نظیر ساخته تا تمام توجه‌ها برای اولین بار به سمت آن کشانده شود. مثلا به تصویر زیر نگاه کنید. در این اتاق خواب تخت است که مرکز توجه قرار گرفته؛ بنابراین برای بیشتر نشان دادن آن از رنگی ترکیبی با دیوارها استفاده شده و دیوار پشت سر تخت از بافتی متفاوت بهره گرفته است.

 

طراحی داخلی

 

  1. در چیدمان منزل خود تعادل بین وسایل را رعایت نمایید

تعادل داشتن بین وسایل و رنگ‌های اصلی فضا نکته‌ای بسیار مهم است. اینگونه مخاطب راحت‌تر با فضایی که در آن نشسته ارتباط گرفته و احساس راحتی بیشتری به وی دست خواهد داد. بنابراین چند نکته اساسی را در چیدمان اثاثیه و وسایل مانند مبلمان باید در نظر گرفت که در ادامه آمده‌اند:

 

  • تعادلی متقارن در فضا شکل دهید.

این نکته بسیار مهم است که تعادلی متقارن و یک وزن در فضا ایجاد کنید. به خانه‌هایی که به سبک کلاسیک تزئین شده‌اند دقت کرده‌اید، اغلب این خانه‌ها از یک تقارن زیبا بهره گرفته‌اند. مبل‌ها، دیوارها، پرده‌ها همگی در یک هارمونی رنگ بوده و زیبایی ساده اما خاصی به خانه داده‌اند. این وسایل در واقع از بافت، الگو و رنگ های متقارن بهره گرفته‌اند.

 

طراحی داخلی

 

  • تعادلی نامتقارن در فضا ایجاد کنید

شاید خیلی‌ها طرفدار این قسمت نباشند اما ایجاد تعادل نامتقارن جذابیت خاصی به خانه شما داده و آن را به یک محیط جذاب برای کسانی که به دنبال هیجان هستند تبدیل می‌کند. اغلب طرح‌های مدرن و امروزی از این قاعده پیروی می‌کنند. در واقع تعادل نامتقارن نگاه بیننده را به خود درگیر می‌کند که باید طبق نظم متقارن‌ها این وسایل در جایی دیگر باشند اما الان مکانشان تغییر یافته و این خود جذابیت دو چندانی به طراحی خانه شما می‌دهد. به تصویر زیر نگاه کنید که چگونه مبل‌ها را خلاف موقعیت‌های متقارن قرار داده‌اند.

 

طراحی داخلی

 

نکته: حتما این مورد را در نظر داشته باشید که تقارن یا عدم تقارن را در فضاهای مثبت و منفی یا پر و خالی منزل خود به کار ببرید نه همه تقارن را در فضای مثبت یا منفی. به این معنی که وقتی در یک سمت وسایل خود را چیدهاید در طرف دیگر آن یعنی در فضای منفی باید چیزی قرار ندهید تا فضای متقارن بصری برای مخاطب ایجاد شود.

 

  • تعادل شعاعی

در این نوع از تعادل نیز باید یک نقطه را به عنوان مرکز قرار داده و بقیه .سایل را حول آن بچینید. مثل میزی که در سالن غذاخوری قرار داده‌اید و صندلی ها را دور آن می‌چینید و نهایتا با یک لوستر که تا نزدیک میز آمده یا شمعدان و گلدان توجه مخاطب را به این قسمت از سالن غذاخوری خود جلب می‌کنید.

 

دکوراسیون

 

  1. در طراحی منزل خود ریتم‌ها را رعایت کنید

رعایت ریتم بسیار مهم است؛ چراکه نگاه مخاطب را سردرگم نمی‌کند. اینگونه چشم کسی که در حال نگاه کردن به فضای داخلی منزل شماست به راحتی می‌تواند اطلاعات را دریافت کرده و آن‌ها را پردازش کند. اما ریتم را چگونه رعایت کنیم؟ با تکرار عناصر در فضای مورد نظرتان می‌توانید این ریتم را رعایت کنید. از جمله این روش‌ها استفاده تکرار، توالی، انتقال و  تضاد است که در ادامه هر کدام را توضیح داده‌ایم:

رعایت تکرار

در این وضعیت می‌توانیم یک عنصر را تکرار کنیم . مثلا از بین عناصر بافت، الگو، رنگ هر کدام را که بخواهیم تکرار کنیم. به عنوان مثال از یک الگوی خاص در کاغذ دیواری و پارچه مبلمان منزلمان استفاده کنیم و به نوعی آن‌ها را با هم ست کنیم. یا برای نمونه یک رنگ را در چند بخش از دکوراسیون داخلی منزل خود تکرار کنیم. مثل زمانیکه رنگ آبی را در مبل‌ها، بخشی از دیوارها و پرده‌های منزل تکرار می‌کنیم. به تصویر زیر و تکرار طرح و رنگ‌ها دقت کنید.

 

طراحی داخلی منزل

 

رعایت توالی

یکی دیگر از روش‌ها برای رعایت ریتم و زیباتر نشان دادن دکوراسیون منزلمان استفاده از توالی و رعایت آن است. در این موقعیت باید عنصری را در نظر گرفته و تنها همان عنصر را در فضای مورد نظرتان کم یا زیاد کنید. مثل چه عنصری؟ برای مثال اگر عنصر روشنایی برایتان اهمیت دارد از توالی یعنی کم و زیاد کردن لامپ‌ها استفاده کنید. تصویر زیر را ببینید و به توالی لامپ‌ها دقت کنید.

اگر خوب به تصویر دقت کنید خواهید دید، اولین عنصر ی که چسم را می‌گیرد لامپ‌ها هستند که با ریتم کوتاه و بلند خود هم در زیباتر کردن فضا نقش داشته و هم در تعادل نور در این فضا موثر بوده‌اند.

 

دکور خانه

 

رعایت انتقال

انتقال موجب ایجاد ریتمی حرفه ای‌تر می‌شود. یکی از بهترین مثال‌ها برای انتقال به کار بردن بعضی خطوط منحنی در یک جریان پیوسته یا گاهی منقطع است. در سقف اکثر خانه‌های ما این رعایت انتقال است که به حفظ ریتم دکوراسیون کمک شایانی کرده. در واقع این انتقال خطوط آن هم در سقف هم به زیبایی و انحنای سقف و هم به تعادل در نور رسانی به کل خانه کم می کند. به تصویر زیر و انحنایی که در سقف به کار رفته دقت کنید.

 

رعایت تضاد

بعضی از طراحان داخلی معتقدند با رعایت تضاد می‌توان ذهن بیننده را به پرسش گری وادار و زیبایی و جذابیت خانه را دو برابر کرد. استفاده از بعضی عناصر متضاد نمونه‌ای از آن است. به عنوان نمونه در بعضی از خانه‌ها از دو رنگ سیاه و سفید، یا آبی و سفید و... استفاده می‌کنند که این نمونه‌ای بارز از تضاد در طراحی منزل است.

 

  1. ایجاد هارمونی را دست کم نگیرید

دوست دارید که طراحی خانه‌تان پر از رنگ‌های مختلف و وسایل با طراحی‌های متفاوت باشد؟ قطعا نه. مغز انسان پیچیدگی را نمی‌پسندد. به همین خاطر بهتر است از هارمونی در عناصر مختلف استفاده کنید. به عنوان مثال هارمونی را در شکل، جنس یا بافت‌های مشابه در عناصر رعایت کنید. این هارمونی را می‌توان فقط در رنگ‌ها رعایت کنید. به تصویر زیر بنگرید که تمام کوسن‌ها از یک رنگ بوده و لوستر، میز و درها از یک جنس و بافتی مشابه ایجاد شده است.

 

طراحی داخلی
 

نکته: باید در طراحی کردن هارمونی‌ها از زیاده روی کردن خودداری کنید که نه تنها زیبا نیست بلکه زننده بوده و مخاطب را از محیط دور می کند.

 

  1. تناسب را در انتخاب عناصر مختلف رعایت کنید

رعایت تناسب در وسایلی که به کار می‌برید بسیار مهم است. برای نمونه طول مبلی که در اتاق نشیمان می‌گذارید نباید خیلی بیشتر یا کم تر از طول میز آن باشد. بسیاری از طراحان داخلی این تناسب را در رعایت بین بزرگترین وسایل بسیار به کار گرفته و رعایت می‌کنند؛ چراکه از نظر آن‌ها این وسایل هستند که در نگاه اول مخاطب را جذب خواهند کرد. به تصویر زیر دقت کنید که چگونگی تناسب بین طول مبل و میز را نشان می‌دهد.

 

مبلمان خانه

 

 داشتن یک طراحی زیبا و منحصر به فرد نیازمند گذاشتن زمان بیشتری برای شناخت اصولیست که به چند مورد آن اشاره شد. زمانیکه می‌خواهید خانه خود را با یک دکوراسیون خاص تزئین کنید باید حتما از این قواعد مطلع بوده یا اینکه از فردی حرفه‌ای در این باره کمک بگیرید. استفاده از راهنمایی‌ها و نظرات گروه‌های معماری و طراتحی داخلی بهترین و مناسب‌ترین کمک برای هر کدام از ما به حساب می‌آید تا در نهایت خانه‌ای زیبا و چشم نواز داشته باشیم.

 

 تماس با ما

 

whats app
تماس با لاریس
تماس با لاریس