اثرات حمام بر خلق و خوی آدم

اثرات حمام بر خلق و خوی آدم

 

در حمام خانه‎مان، در یک استخر و یا در یک رودخانه، فرقی نمی‎کند، آبی به تن زدن همیشه لذت‎بخش بوده است و به انسان آرامش خاصی می‎دهد. همواره برای انسان، راه اصلی به منظور دوری از آلودگی و پاکیزه ماندن، استفاده از آب یا همان استحمام بوده است.

هر چند در زمان‎های دور به مانند امروز، مکان خاصی به نام حمام برای زدودن آلودگی‎ها وجود نداشته است. اما این مسئله در این نکته که مهمترین ماده برای پاکیزه ماندن ما، آب بوده است تفاوتی ایجاد نمی‎کند. اما می‎دانیم که آب، تنها روی ظاهر ما موثر نیست و می‎تواند باعث آرامش درونی ما نیز بشود.

در مورد این موضوع، بیشتر در این مقاله صحبت می‎کنیم، فواید استحمام و مسائل دیگر مربوط به آن را مورد بررسی قرار می‎دهیم و در پایان در مورد اینکه یک حمام و همینطور کابین دوش مناسب، چه ویژگی‎هایی باید داشته باشد، اطلاعاتی را به شما ارائه می‎دهیم. با ما همراه باشید.

 

نکاتی در مورد استحمام

قبل از اینکه در مورد فواید حمام رفتن صحبت کنیم، بهتر است کمی‎ در مورد ویژگی‎های یک استحمام خوب حرف بزنیم. شاید اولین سوال در مورد اینکه چه نوع استحمامی ‎مناسب است، مربوط به زمان آن است. هر فردی با توجه به ویژگی‎های شخصیتی و عادات روزمره خود، در ساعات خاصی به حمام می‎رود.

دوش گرفتن در هر ساعت از شبانه‎روز ویژگی‎های خاص خود را دارد و می‎تواند اثرات متفاوتی بر روحیات انسان بگذارد. برای مثال دوش گرفتن در صبح، حداقل به صورت موقت باعث افزایش خلاقیت ما می‎شود. جدا از این مسئله، حمام صبحگاه باعث می‎شود شما در محل کار خود، سرزنده‎تر به نظر برسید، یا مثلا اگر به دنبال یک خواب راحت و پرآرامش هستید، حمام شبانگاهی توصیه می‎شود.

اما در مورد دمای آب نیز نظرات متفاوتی وجود دارد که در ادامه به طور مفصل در این مورد صحبت می‎کنیم. اما به طور کلی بدانید که برای گرفتن یک دوش ساده، دمای آب باید کمی بالاتر از دمای بدن انسان که 37 درجه است، باشد. علاوه بر این، دمای فضای حمام نیز مسئله مهمی است. از طرفی افزایش زیاد و به یکباره دمای آب، به هیچ وجه توصیه نمی‎شود.

 اینستاگرام لاریس

اینکه فضای حمام باید به چه شکلی باشد که به انسان، احساس آرامش بدهد را نیز در قسمت "حمام مناسب" مقاله مورد بررسی قرار خواهیم داد.

به این نکات نیز توجه کنید:

  • بهتر است ابتدا دست و پا را در تماس با آب قرار دهید. اگر ابتدا سر را زیر دوش آب قرار دهید، این موضوع می‎تواند منجر به سردرد شود.
  • به یکباره و به صورت ناگهانی به زیر آب با دمای بالا نروید.
  • طبق طب سنتی، نشسته حمام کردن نسبت به حالت ایستاده، بسیار برای بدن مفیدتر است.
  • تا حد امکان از مواد شوینده طبیعی برای استحمام استفاده کنید.


    دوش گرفتن

فواید و اثرات مثبت حمام

همه ما می‎دانیم که حتی یک دوش گرفتن ساده تا چه اندازه می‎تواند برای ما مفید باشد. به طور کلی می‎توان فواید حمام رفتن را به دو دسته تقسیم کرد، اثراتی که حمام بر ظاهر، زیبایی و بدن ما می‎گذارد، مانند زدودن ناپاکی‎ها و آلودگی‎ها، بالابردن ایمنی بدن، بهبود دادن وضعیت مفاصل و بسیاری فواید دیگر. نوع دیگر فواید که می‎خواهیم آن‎ها را به تفصیل مورد بررسی قرار دهیم، اثراتی هستند که دوش گرفتن بر روحیات ما می‌گذارد.

خواب راحت: یک حمام شبانگاهی می‎تواند باعث شود که خواب راحت‎تری داشته باشید. در واقع دوش گرفتن قبل از زمان خواب باعث ترشح هورمون ملاتونین در بدن شما می‎شود و همین موضوع منجر به این می‎شود که خواب راحت و آسوده‎ای داشته باشید.

مقابله با افسردگی: افراد پس از دوش گرفتن، احساس شادی و سرمستی زیادی می‎کنند. در واقع این تاثیر فقط به صورت موقت نیست. پژوهش‎های علمی‎ کاملا این موضوع را به اثبات رسانده‎اند که حمام گرفتن می‎تواند به عنوان یک راه مقابله با افسردگی در نظر گرفته شود.

مقابله با احساس خستگی مزمن: این مورد بیشتر به دوش گرفتن با آب سرد مربوط می‎شود. وقتی انسان به یکباره به زیر دوش آب سرد می‎رود، سیستم‎های دفاعی انسان فعال می‎شوند. در دراز مدت این موضوع باعث بالا رفتن قدرت ایمنی بدن خواهد شد. اما موضوعی که به طور خاص در اینجا در مورد آن صحبت می‎کنیم، این مسئله است که بالا رفتن میزان انرژی و قدرت دفاعی بدن، به انسان کمک می‎کند تا به خوبی با ناهنجاری خستگی مزمن که اصطلاحا CFC نامیده می‎شود، مقابله کند.

حس آرامش: بعد از یک روز پرفشار، یک دوش آب گرم می تواند ذهن شما را از افکاری که در طول روز با آن‎ها درگیر بوده است، خالی کند و دوباره به آرامش برساند.

علاوه بر این موارد به طور کلی حمام باعث افزایش احساس سرزندگی در انسان می‎شود. حس نشاط و سرمستی درونی می‎تواند ما را از بسیاری از بیماری‎های روحی دور نگه دارد و حمام در ایجاد این احساس نشاط می‎تواند بسیار کمک‎کننده باشد. در قسمت بعد، حمام آب گرم و آب سرد را مقایسه می‎کنیم و با جزییات بیشتری در مورد فواید حمام و اینکه هر نوع حمام به چه شکل بر روحیات ما اثر می‎گذارند. صحبت خواهیم کرد.


دوش آب سرد

 

حمام آب سرد یا آب گرم؟

این سوالی است که شاید خیلی اوقات به ذهن ما خطور کرده باشد و یا با دوستان خود در مورد آن صحبت کرده باشیم ولی هیچ‎گاه به یک جواب مشخص برای آن نرسیده‎ایم. به طور کلی دوش گرفتن با هر دمای آب، اثرات مثبت زیادی بر انسان می‎گذارد اما هر کدام از این نوع حمام‎ها، می‎تواند اثرگذاری خاصی بر بدن و روحیات ما داشته باشد.

اساسا تفاوت اصلی بین دوش آب گرم و آب سرد این است که آب سرد بیشتر باعث افزایش انرژی شما می‎شود و میل شما را برای داشتن تحرک بیشتر، افزایش می‎دهد و قدرت دفاعی بدن را زیاد می‎کند. اما از آن طرف، دوش آب گرم بیشتر حس آرامش را به شما منتقل می‎کند و برای مثال، برای داشتن یک خواب راحت در شب، بهتر است یک دوش آب گرم بگیریم.

برخی از فواید دوش آب گرم:

  • کاهش سردرد، دفع مواد زائد بدن، رفع احساس خستگی و ایجاد حس آرامش در انسان.
  • و تعدادی از فواید دوش آب سرد:
  • افزایش هوشیاری و تمرکز، افزایش سوخت و ساز بدن، برطرف کردن احساس کسلی و افزایش قدرت سیستم ایمنی.

حمام مناسب

معمولا و مخصوصا در خانه‎های ایرانی، فضای کوچکی به حمام اختصاص داده می‎شود. بی‎شک فضای بسیار بزرگ نیز برای حمام مناسب نیست. اما بهتر است حمام بیش از اندازه کوچک نباشد تا بتوانیم احساس راحتی کاملی در حمام داشته باشیم. برای پوشش کف و دیواره‎های حمام نیز معمولا از کاشی و یا سنگ، با طرح و رنگ‎های مختلف استفاده می‎شود که بسته به سلیقه هر فرد می‎تواند متفاوت باشد، اما سعی کنید رنگی برای حمام خود انتخاب کنید که بتواند حس آرامش و راحتی را به شما منتقل کند.

همچنین بهتر است قسمتی که دوش در آن قرار گرفته است، از سایر بخش‎ها جدا و محصور شود. امروزه استفاده از کابین دوش بسیار افزایش پیدا کرده است. مزیت‎های زیادی که کابین دوش به همراه خود به حمام خانه ما می‎آورد، دلیل استقبال زیاد از کابین دوش است.

مزایای استفاده از کابین دوش در حمام:

  • کابین دوش، فضایی را که دوش در آن قرار دارد را به بخشی مجزا در حمام تبدیل می‎کند و بدین شکل، مانع از خیس شدن سایر قسمت‎های حمام می‎شود.
  • این کابین‎ها ایمنی بالایی دارند و در مقابل ضربات احتمالی بسیار مقاوم هستند.
  • بعد از استحمام، تمیز کردن این کابین‎ها بسیار آسان است و وقت زیادی را از ما نمی‎گیرد.
  • مدیریت فضا و استفاده کاملا بهینه از تمام بخش‎های حمام، مزیت دیگر استفاده از کابین دوش است.


    کابین دوش لاریس

کابین دوش لاریس

یکی از تولیدکننده‎های خوش‎نام در زمینه ساخت کابین دوش، شرکت لاریس است. این شرکت که در سال 1386 شروع به کار کرده، دارای سابقه طولانی در زمینه ساخت کابین دوش است. محصولات تولیدی این شرکت از کیفیت بسیار بالایی برخورداراند و به لحاظ تنوع محصولات نیز، با دقت تمام سلایق مشتریان خود را پوشش می‎دهند.

در ساخت کابین دوش شیشه‎ای لاریس که به صورت تمام شیشه است، آخرین تکنولوژی‎های روز دنیا به کار گرفته شده است و بسته به خواست مشتریان، به دو صورت فریم‎دار یا بدون فریم عرضه می‎شود. کابین دوش تولیدی این شرکت، تمام ویژگی‎های یک کابین دوش خوب را که در قسمت قبل توضیح دادیم، در خود دارد و مشتریان خود را، هم از جهت ایمنی و هم به لحاظ کیفیت، کاملا راضی نگه می‎‎دارد. همچنین این شرکت می‎تواند کابین شیشه‎ای مورد نظرشما را کاملا مطابق با ابعاد مورد نیاز و دقیقا متناسب با شکل و ساختار حمام شما تولید کند.

در دنیای امروزی که زندگی ماشینی فشار زیادی به لحاظ روحی بر انسان وارد می‎کند، بعضی راه‎های بسیار ساده و آسان هستند که می‎توانند ما را از زیر این فشار بیرون بکشند و حداقل برای ساعاتی باعث شوند که احساس آرامش و آسودگی داشته باشیم. یک حمام ساده یکی از همین روش‎های آسان است که می‌تواند تاثیر زیادی بر روحیات ما بگذارد. پس هیچ‎گاه از آثار مثبت حمام رفتن غافل نشوید. زیرا دوش گرفتن منظم، نه تنها به صورت موقت بر خلق و خو و روحیات اثر می‎گذارد، بلکه می‎تواند اثرات دائمی‎ مثبتی بر نوع نگرش ما بگذارد.

 

تماس با ما

 

whats app
تماس با لاریس
تماس با لاریس