باید ها و نباید ها هنگام دوش گرفتن

باید ها و نباید ها هنگام دوش گرفتن

دوش گرفتن و حمام رفتن راهکار درست و مناسبی برای حفظ سلامتی پوست بدن و صورت و شادابی است. با انجام دو تا سه بار دوش گرفتن در طول هفته می‌توان پوستی شاداب و سالم داشته باشیم. علاوه بر آن برای رفع خستگی و تنش‌های روزانه حمام کردن و دوش گرفتن روش مناسبی است.

توجه به نکات مهم و بایدها و نبایدها در روند دوش گرفتن، به ما کمک می‌کند تا پوست و موی شاداب داشته باشیم. به همین دلیل در این نوشتار از لاریس چند نکته مهم هنگام حمام کردن و دوش گرفتن را با هم مرور می‌کنیم.

 


برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص کابین دوش لاریس کلیک کنید.


حمام آب سرد

استفاده از دوش با آبی کمتر از ۲۱ درجه سانتی‌گراد، روش جالبی برای افزایش متابولیسم بدن و افزایش آندروفین است. البته نمی‌توان این روش را به همه افراد و در همه فصول سال پیشنهاد داد. مسلما افرادی که مشکلات قلبی دارند و یا اینکه درد مفاصل و روماتیسم دارند، نباید از این روش استفاده کنند. اما سایر افراد می‌توانند با این روش دوش گرفتن سطح انرژی خود را تا حدود زیادی افزایش دهند.
این مدل دوش گرفتن تاثیر بسیار خوبی در افزایش نشاط و سرحالی شما دارد. همچنین افراد چاق با انجام دوش آب سرد در طول هفته می‌توانند سوخت و ساز بدن را به میزان قابل توجهی بالا ببرند. البته فراموش نکنید که بهتر است این روش‌ را در فصل گرم سال انجام دهید تا سرماخوردگی دور شوید.
همچنین استفاده از آب با دمای کمتر از ۲۱ درجه سانتی‌گراد میزان آندروفین را در سطح بدن افزایش می‌دهد. این هورمون به هورمون شادی معروف است و از افسردگی جلوگیری می‌کند. به همین دلیل بعد از دوش گرفتن با آب سرد، احساس سرحالی و سرخوشی خواهد داشت.
بازهم تاکید می‌کنیم که این روش مناسب همه افراد و همه فصول سال نیست. روش انجام دوش آب سرد نیز مهم است. برای انجام این کار ابتدا و سریع زیر آب دوش آب سرد نروید. بعد از اتمام روند حمام کردن، دمای دوش را به آرامی شروع به کم کردن کنید. با این کار درجه حرارت آب به مرور کم می‌شود و بدن دچار شوک نمی‌شود. سرمای آب هم باید تا حدی باشد که احساس ناخوشایند از سرمای آن پیدا نکنید. بعد از آن که آب به دمای متعادل رسید، حدود ۲ تا ۳ دقیقه زیر دوش سرد بمانید و با تنفس عمیق این حس خوشایند را بیشتر کنید.

 

 

اینستاگرام لاریس

 


در حمام از چه صابونی استفاده کنیم؟

مهم‌ترین ویژگی یک صابون مناسب و خوب، خاصیت مرطوب کنندگی آن است. بهتر است برای انتخاب صابون مناسب حمام از صابون‌هایی استفاده کنید که حاوی آبرسان، اسید سیتریک و ترکیبات مرطوب کننده باشند. در حالت معمولی روی بسته هر صابون خصوصیات آن به خوبی نوشته شده است.


اصلاح بدن در حمام

برای شیو موهای زائد بدن بهتر است از تیغ‌های اصلاح با تعداد تیغه کمتر استفاده کنید .هرچه تعداد تیغه‌ها بیشتر باشد، احتمال آسیب رسیدن به بافت پوست بدن بیشتر خواهد بود. همچنین اصلاح موهای زائد، اگر هم جهت با رشد مو باشد، به پوست آسیبی وارد نمی‌کند.
البته اصلاح و شیو موها در جهت برعکس باعث اصلاح بیشتر می‌شود. اما احتمال آسیب دیدن پوست بیشتر است. همچنین در بیشتر مواقع بعد از این نوع اصلاح، شاهد تورم در فولیکول‌های مو هستید. گاهی اوقات هم موهای شسو شده به درستی رشد نمی‌کنند و به جای خروج از پوست، در بافت پوست رشد می‌کنند. نتیجه آن توده‌های مو و عفونت در آن قسمت از بدن خواهد بود.
اگر به دنبال شیوه کامل موهای زائد هستید، کرم‌های موبر بدن نتایج بهتری خواهد داشت. علاوه بر آن در صورتی که با تیغ موهای زائد را شیو می‌کنید، برای اصلاح بهتر، پوست بدن را با صابون کاملا نرم کنید. با این کار اصلاح بهتر و سریع‌تری انجام خواهد شد و به بافت پوست آسیبی وارد نمی‌شود.

 

در حمام از نرم کننده مو استفاده کنید

اگر موهای خشک و زبری دارید، استفاده از نرم کننده‌های مو می‌تواند از خشکی موها کم کند. بهتر است بعد از پایان شستشوی موها و در مراحل انتهایی حمام، مقداری نرم کننده به ساقه‌های موی سر خود بزنید و سعی کنید مواد نرم‌کننده به سطح پوست سر و ریشه موها نرسد. زیرا احتمال ریزش موهای سر را افزایش می‌دهد.
به آرامی نرم کننده را به تمامی ساقه‌های موی سر برسانید و حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به نرم کننده فرصت دهید تا موهای شما را نرم و منعطف کند. بعد از آن فقط یک آبکشی ساده انجام دهید و از شامپو استفاده نکنید. کاربرد نرم کننده مو روش مناسب برای کاهش خشونت موهای زبر، خشک و رنگ شده است.

 

نکاتی درباره لیف حمام

حمام محیطی مرطوب است که شرایط رشد باکتری و قارچ‌ها در آن به خوبی فراهم است. قرار دادن لیف مرطوب در این محیط، راهی برای کمک به رشد باکتری‌ها روی لیف است. بعد از پایان روند حمام کردن، لیف را به دقت با صابون بشویید و بعد در هوای آزاد پهن کنید. در این صورت باکتری‌ها اجازه رشد روی آن را پیدا نمی‌کنند.
همچنین هر سه ماه یکبار لیف را عوض کنید. لیف‌ها مستقیم با پوست بدن شما در تماس هستند. سلامتی و پاکیزگی لیف به معنای پاکیزگی و سلامت پوست بدن شما است.


مسواک زدن در حمام
ممکن است شما هنگام دوش گرفتن آن را بهترین زمان برای تمیزی و پاکیزه کردن دندان‌های خود بدانید. اما بهتر است از مسواک زدن در حمام و زیر دوش خودداری کنید. البته یک یا دو بار انجام این روش مسواک زدن، مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما اگر به این مدل مسواک زدن به مدت طولانی عادت کنید، در بلندمدت به مینای دندان آسیب وارد خواهد شد.
از طرف دیگر هیچ وقت مسواک را نباید در فضای حمام و سرویس بهداشتی نگه دارید. آیا اجازه می‌دهید باکتری‌ها و ویروس‌های معلق در فضای حمام و سرویس بهداشتی وارد دهان شما شوند؟

 

هر روز دوش گرفتن
شاید گمان کنید که هر روز حمام رفتن روش صحیحی برای بهداشت فردی و افزایش سلامت پوست و بدن است. اما بهتر است بدانید که این روش دوش گرفتن آسیب‌های زیادی به بافت پوست صورت و بدن شما می‌زند.
حمام کردن بیش از حد باعث خشکی پوست و حساس شدن پوست بدن و صورت در درازمدت خواهد شد. البته به نوع پوست بدن شما هم ربط دارد. اگر پوستی چرب دارید، شاید نیاز به حمام روزانه داشته باشید. اما افراد با پوست‌های معمولی و خشک برای حفاظت بیشتر از پوست بدن نباید هر روز حمام و لایه برداری پوست انجام دهند.


حمام کردن با شکم پر
توجه داشته باشید که بعد از خوردن غذا و با معده سنگین حمام نکنید. از نظر متخصصان طب سنتی این کار باعث اختلال در روند هضم غذا خواهد شد. باید میان زمان غذا خوردن و دوش گرفتن حداقل یک فاصله دو ساعته را رعایت کنید و اجازه بدهید معده سبک باشد و بعد به حمام بروید. در این صورت از روند حمام کردن لذت خواهید برد. علاوه بر آن غذاها به درستی به سلول‌های بدن می‌رساند و انرژی کافی را به بافتهای مختلف بدن می‌رسانند.

 

کابین دوش


نوشیدن آب سرد در حمام
خوردن آب سرد در هنگام حمام کردن ضررهای زیادی برای کبد و معده ایجاد می‌کند. در این صورت در عملکرد کبد و معده اختلال ایجاد می‌شود و تا مدت‌ها هضم غذا در بدن به درستی انجام نمی‌شود.


حمام کردن در وان

دوش گرفتن کاری است که باید ۲ تا ۳ بار در طول هفته انجام داد. استفاده از وان و کابین دوش روش مناسبی برای لذت بخش و آسان‌تر کردن روند حمام کردن است. حمام وان با آب گرم روش مناسبی برای تمدد اعصاب و رفع خستگی‌های روزانه است.


دوش گرفتن بعد از ورزش
بعد از تمرینات ورزشی و باشگاهی وقت دوش گرفتن است. انجام حرکات ورزشی باعث افزایش تعریق در بدن می‌شود. در نتیجه مواد زائد مانند اوره و سدیم کلراید با عرق از بدن خارج می‌شوند. البته عرق کردن به خودی خود بد نیست و همانطور که گفتیم باعث خروج مواد زائد و سمی از بدن می‌شود. اما بی توجهی به نظافت و عرق خارج شده از بدن، باعث خشکی و آسیب به بافت پوست می‌شود. به همین دلیل در سریع‌ترین زمان ممکن بعد از تمرینات ورزشی دوش بگیرید.
دوش گرفتن بعد از تمرینات باعث می‌شود که از رطوبت و دمای بدن کاهش پیدا کند و از ناراحتی‌های پوستی جلوگیری می‌شود. علاوه بر آن دوش گرفتن بعد از ورزش مزایای دیگری نیز دارد. ریلکس کردن عضلات بدن، باز شدن منافذ پوستی و کاهش خستگی‌های عضلانی از جمله این موارد است.


لیف زدن صورت در حمام

پوست صورت بافتی ملایم و حساس دارد. پس شما هم با پوست صورت ملایم رفتار کنید. لیف زدن صورت باعث خشکی و زبری آن می‌شود. در نتیجه در بلند مدت شاهد پیری پوست صورت خواهید بود. برای پاکیزه نگه داشتن بافت پوست صورت بهتر است هر روز آن را با شوینده‌های ملایم بشویید.

 

دوش گرفتن

 

شستن موهای شانه نشده در کابین دوش

شانه کردن موها در حمام و هنگام مرطوب بودن موها، باعث ریزش و سستی ریشه مو می‌شود. اما شستن و شانه کردن همزمان موها نیز باعث موخوره و شکنندگی موهای سر می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق قبل از ورود به حمام، ابتدا موهای خود را شانه کنید.


آب دوش را فیلتر کنید!

برای داشتن حمامی سلامت و بهداشتی می‌توانید از فیلترهای دوش استفاده کنید. این فیلترها از خروج مواد سنگین و یون‌های مضر جلوگیری می‌کند. البته برخی از دوش‌های جدید و مدرن این فیلترها را دارند و علاوه بر آن امکانات جالب توجه دیگری بر روی آن‌ها نصب شده است تا از روند حمام کردن بیشتر لذت ببرید.

برای داشتن پوستی سالم و تمیز باید به نکات زیادی توجه نمود. یکی از این موارد دقت در نحوه حمام کردن و دوش گرفتن است. شاید برخی از موارد و نکات یاد شده به نظر شما ساده و پیش پا افتاده باشند. اما بهتر است بدانید با رعایت همین نکات ساده اما اصولی می‌توان بدنی سالم، شاداب و پاکیزه داشت.
در هنگام دوش گرفتن نکات زیادی در زمینه بهداشت وسایل و ابزارهای حمام کردن مهم است. علاوه بر آن دقت در کیفیت دوش و وان حمام می‌توان حمامی لذت بخش و شاداب را برای شما رقم بزند. گروه لاریس یکی از برندهای مطرح و شناخته شده در زمینه تولید وان، کابین دوش و نیم کابین دوش است. از محصولات ما دیدن کنید.

 

شرکت کابین دوش

 

whats app
تماس با لاریس
تماس با لاریس