فواید دوش آب سرد

فواید دوش آب سرد

 

افراد همیشه بین گرفتن دوش آب گرم یا آب سرد تردید دارند. دوش گرفتن چه با آب گرم و چه سرد می‌تواند اثرات مثبت بی‌شماری بر روی بدن و حتی روحیات شما بگذارد. علاوه بر آن، آب سرد و گرم می‌توانند اثرات خاص خود را بر بدن داشته باشند. کیفیت دوش آب نیز می‌تواند در اثرگذاری آن موثر باشد.

اینکه در چه ساعتی از شبانه‌روز دوش می‌گیرید و یا اینکه چه مدت زیر آب هستید ازجمله عوامل تاثیرگذار بر میزان اثربخشی دوش آب بر بدن هستند. یکی دیگر از عواملی که می‌تواند بر کیفیت دوش آب موثر باشد، استفاده از کابین‎های دوش مناسب و قرارگیری در فضایی است که حس بهتری را به شما منتقل می‌کند.

امروزه استفاده از کابین دوش و دور دوشی‌ شیشه‌ای در حمام بسیار رونق گرفته است و شرکت‌های مختلفی در تولید و عرضه این محصولات فعالیت می‌کنند. شرکت لاریس ازجمله شرکت‌های فعال در زمینه تولید و فروش انواع کابین دوش و پارتیشن‌های شیشه‌ای است. محصولات این شرکت از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند و درعین‌حال به لحاظ زیبایی نیز رضایت مشتریان را به دست آورده‎اند. در این مقاله سعی می‌کنیم در مورد دوش آب سرد صحبت کنیم و اطلاعاتی را در مورد فواید آن در اختیار شما بگذاریم.

 

باید ها و نباید ها هنگام دوش گرفتن

 

دوش آب سرد

دوش آب سرد، هر دوشی است که در آن دمای آب، کمتر از 70 درجه فارنهایت معادل 21 درجه سانتی‎گراد باشد. قرن‌هاست که از دوش آب سرد برای سازگاری بیشتر بدن با شرایط سخت‌ استفاده می‌شود. به‌طورکلی دوش آب سرد در تسکین درد، ایجاد حس آرامش و افزایش سطح ایمنی بدن نقش دارد. زمانی این فواید، بهتر و بیشتر نمایان می‌شوند که دوش آب سرد به‌عنوان یک فعالیت ثابت در برنامه روزانه ما قرار بگیرد. اگر شما در درازمدت به‌صورت منظم و متوالی و البته به اندازه کافی دوش آب سرد بگیرید، فواید آن می‌تواند به‌صورت چشمگیرتری نمایان شوند.

شاید دوش آب سرد برای برخی افراد چندان خوشایند نباشد؛ اما اگر شما برای مدت‌زمان حداقل چندهفته‌ای دوش آب سرد بگیرید، به آن عادت خواهید کرد و دیگر حس ناخوشایندی در شما ایجاد نمی‌کند. به‌علاوه، وقتی می‌گوییم دوش آب سرد بگیرید به این معنا نیست که به‌یک‌باره زیر آب خیلی سرد بروید. شما می‌توانید در ابتدا در زیر آب ولرم و حتی کمی گرم قرار بگیرید و سپس به تدریج دمای آب را کم کنید. حتی یک دوش چنددقیقه‌ای در پایان استحمام نیز می‌تواند فواید زیادی را برای بدن شما به دنبال داشته باشد.

 

فواید دوش آب سرد

 

دوش آب سرد چه فوایدی دارد؟

در حال حاضر، هزاران نفر در سراسر جهان دوش آب سرد را به‌عنوان یک بخش ثابت در برنامه روزانه خود گنجانده‌اند. دوش آب سرد علاوه بر فواید معمول استحمام مانند پاکیزگی می‌تواند فواید دیگری را به ما هدیه نماید. این فواید می‌توانند هم به لحاظ جسمانی و هم روانی کمک‌کننده باشند. در اینجا به مهم‌ترین فواید دوش آب سرد اشاره و هر یک را موردبررسی قرار می‌دهیم:

 

افزایش اندورفین‌ها و ایجاد حس سرمستی و شادی

روش‌های مختلفی ازجمله مشاوره و دارودرمانی به منظور درمان و کنترل افسردگی مورداستفاده قرار می‌گیرند. یکی از این روش‌ها که محبوبیت بیشتری نیز دارد، آب‌درمانی است. نتایج تحقیقات در این زمینه نشان داده‌اند که گرفتن یک دوش آب سرد 5 دقیقه‌ای، به تعداد 2 یا 3 بار در هفته می‌تواند به تسکین علائم افسردگی کمک نماید.

دوش آب سرد می‌تواند به‌عنوان یک شوک درمانی برای افراد مبتلا به افسردگی عمل کند. آب سرد، تکانه‌های الکتریکی زیادی را به مغز فرد افسرده می‌فرستد که می‌توانند سطح هوشیاری و انرژی را افزایش دهند. همچنین دوش آب سرد باعث ترشح اندورفین‌ها که به‌عنوان هورمون‌های شادی شناخته می‌شوند، می‌گردد. ترشح این هورمون منجر به ایجاد حس سرخوشی و خوشحالی در فرد می‌شود.

 

بهبود متابولیسم بدن

همه می‌دانیم که چاقی بیش‌ازحد می‌تواند به‌عنوان عامل ایجاد بسیاری بیماری‌ها در بدن انسان عمل کند. گرفتن دوش آب سرد به تعداد 2 یا 3 بار در هفته به افزایش متابولیسم بدن کمک می‌کند. به‌طورکلی این موضوع می‌تواند به‌مرورزمان باعث کاهش چربی‌های اضافه در بدن شود. هنوز به‌طور واضح مشخص نیست که دوش آب سرد به چه شکل به کاهش وزن بدن کمک می‌کند، اما گفته می‌شود که نقش دوش آب سرد در یکدست کردن سطح برخی هورمون‌های خاص و بهبود وضعیت سیستم گوارشی باعث کاهش وزن افراد می‌شود.

 

دوش آب سرد

 

گردش خون بهتر

غوطه‌ور شدن بدن در آب سرد می‌تواند درعین‌حال که حس ناخوشایندی در ما ایجاد می‌کند، باعث نشاط نیز شود. علت این امر این است که آب سرد دمای کمتری نسبت به بدن ما دارد و قرار گرفتن بدن در چنین شرایطی باعث می‌شود که بدن برای حفظ دمای خود بیشتر کار کند. افزایش گردش خون یکی از اتفاقاتی است که بعد از قرار گرفتن در زیر دوش آب سرد در بدن ما رخ می‌دهد. گرفتن دوش آب سرد به‌صورت منظم و مداوم، سیستم گردش خون ما را کارآمدتر می‌کند. اثرات مثبت دوش آب سرد بر پوست بدن نیز به دلیل همان گردش خون بهتر بدن پس از قرار گرفتن در آب سرد است.

شاید اطلاعات ما درباره اثر آب سرد بر سیستم گردش خون انسان، خیلی قدیمی نباشند، اما سال‌هاست که ورزشکاران از این مزیت مهم دوش آب سرد استفاده می‌کنند. ورزشکاران پس از آسیب‌دیدگی‌های مختلف مانند کبودی بدن یا پارگی عضلات، محل آسیب‌دیده را سرد می‌کنند. با پایین آمدن درجه حرارت در ناحیه موردنظر، انتقال خون تازه اکسیژن‎دار و گرم‌تر به آن قسمت تسریع می‌باید و همین موضوع باعث بهبود سریع‌تر آسیب‌دیدگی می‌شود. دوش آب سرد پس از یک مسابقه یا تمرین پرفشار به بهبود سریع کبودی‌ها و سایر آسیب‌دیدگی‌ها کمک زیادی می‌کند.

جدا از اینکه دوش آب سرد می‌تواند در افراد سالم و همچنین ورزشکاران حرفه‌ای، سیستم گردش خون را تقویت نماید، در برخی افراد بیمار نیز می‌توان از دوش آب سرد به‌عنوان یک روش درمانی سیستم گردش خون استفاده نمود. ازجمله بیماری‌هایی که دوش آب سرد می‌تواند در کنترل یا درمان آن‌ها کمک‌کننده باشد، می‌توان به گردش خون ضعیف، فشارخون بالا و دیابت اشاره کرد.

 

کمک به مقابله با بیماری‌های شایع

شوک آب سرد باعث تحریک قوای ایمنی بدن می‌شود. این مسئله به این معناست که دوش آب سرد می‌تواند به مقاومت بدن شما در برابر بیماری‌های شایع مانند سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کند. برخی پژوهش‌ها نشان داده‌اند که دوش آب سرد می‌تواند به بدن حتی در مقابله با برخی بیماری‌های خاص مانند انواعی از سرطان‌ها نیز کمک کند. همچنین به افرادی که قرار است در آینده نزدیک تحت عمل جراحی یا روش درمانی خاصی قرار بگیرند، به منظور افزایش ایمنی بدن، دوش آب سرد توصیه می‌شود.

 

بهبود سطح هوشیاری و تمرکز

دوش آب سرد، بدن شما را از خواب بیدار می‌کند و باعث هوشیاری بیشتر شما می‌شود. سرما شما را تحریک می‌کند تا نفس‌های عمیق‌تری بکشید. همچنین آب سرد، سطح CO2 را در بدن شما کاهش می‌دهد و کمک می‌کند که متمرکزتر باشید. گرفتن دوش آب سرد به‌صورت مداوم، تمرکز شما را در طول روز در سطح بالایی نگه می‌دارد. علاوه بر این، ازآنجایی‌که تحمل سرما به ذهنی قوی و بااراده نیاز دارد، شما با قرار دادن دوش آب سرد در برنامه روزانه خود، قدرت اراده خود را تقویت می‌کنید که به بسیاری از جنبه‌های زندگی روزمره شما کمک می‌کند.

 

داشتن مو و پوستی شاداب‌تر

آب سرد می‌تواند پوست و موی شما را در حالتی سرزنده‌تر قرار دهد. درصورتی‌که پوست بدن شما به هر دلیلی خشک شده باشد، آب سرد، دوباره شادابی را به پوست شما بازمی‌گرداند. همان‌گونه که گفتیم، آب سرد باعث افزایش گردش خون می‌شود، همین موضوع می‌تواند در سلامتی و شادابی پوست نقش مهمی ایفا کند.

مراقبت‌ پوست بعد از دوش گرفتن

خواب بهتر

به‌طورکلی آب سرد در ایجاد حس آرامش در انسان بسیار موثر عمل می‌کند. زمانی که شما پس از یک دوش خنک از حمام خارج می‌شوید، احساس آرامش و خالی بودن خاصی خواهید داشت. یک دوش سرد شبانه به شما کمک خواهد کرد که خوابی آرام و راحت داشته باشید. یک خواب باکیفیت و خوب می‌تواند در سلامتی شما نقش مهمی ایفا کند.

 

کابین دوش

 

نکاتی در مورد دوش آب سرد

توجه داشته باشید که دوش آب سرد معمولا به‌عنوان یک روش درمانی مکمل در کنار روش‌های معمول، استفاده و به‌ندرت به‌عنوان یک روش درمانی جایگزین از آن نام برده می‌شود. به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود که بیماران، دارودرمانی و یا دیگر روش‌های درمانی خود را سرخود و به‌قصد آب‌درمانی با استفاده از دوش سرد قطع نمایند. از طرفی، این روش نباید به یک عادت غیرمعمول و بیش‌ازحد برای شما تبدیل شود. افراط در هر کاری می‌تواند پیامدهای منفی به دنبال داشته باشد.

برخی افراد حس خوبی به دوش آب سرد ندارند و آن را بسیار ناراحت‌کننده می‌پندارند. استفاده از یک حمام زیبا با کابین دوش شیشه‌ ای جذاب می‌تواند شما را به یک دوش خنک و دلچسب ترغیب نماید. شرکت لاریس ازجمله شرکت‌های پیشرو در زمینه ساخت کابین‎های دوش و دور دوشی‌ها است. این شرکت با کیفیت بالای محصولات خود توانسته است که جایگاه خوبی در حوزه کاری خود به دست آورد. کابین‎های دوش شرکت لاریس در عین زیبایی، فضای کمی را اشغال می‌کنند و حمام خانه شما را به حمامی لوکس و زیبا تبدیل خواهند کرد.

 

کابین دوش شیشه ای

 

whats app
تماس با لاریس
تماس با لاریس