آیا حمام رفتن و استحمام برای بیماران کرونایی ...

آیا حمام رفتن و استحمام برای بیماران کرونایی خطرناک است؟

 

نزدیک به 2 سال است که بیماری منحوس کرونا دامن انسان‌ها در سراسر کره خاکی را گرفته است. ازاین‌رو خیلی زود این ویروس وارد ایران شد. در واقع روبرو شدن با این بیماری که در ابتدا هیچ درمانی نداشت، بسیار ترسناک به نظر می‌رسید.

در حال حاضر با ورود واکسن‌ها و روش‌های درمان مختلف، این مریضی بیش‌ازپیش قابل‌کنترل است. اما هنوز هم هیچ راهکار قطعی و صددرصدی با تضمین درمان سریع و کامل وجود ندارد. حتی کسانی که دزهای کامل واکسیناسیون را تحت‌نظر سازمان بهداشت جهانی دریافت کرده‌اند نیز ممکن است دوباره درگیر این بیماری و مرگ شوند.

سؤالات زیادی در مورد نحوه نگه‌داری و مراقبت از بیماران کرونایی، استحمام آن‌ها و تاثیر آب داغ روی ویروس کرونا وجود دارد که در ادامه سعی می‌کنیم بیشتر در این مورد صحبت کنیم. برای بسیاری نیز این سؤال به وجود می‌آید آیا با وجود یک بیمار کرونایی در خانه می‌توانند از سرویس بهداشتی، حمام و دستشویی به‌صورت مشترک با این افراد استفاده کنند یا خیر؟

 

شرایط استحمام بیماران کووید 19 باید چگونه باشد؟

بیماری کرونا چندین سطح دارد. سطح اولیه و نسبتا ساده آن بدین صورت است که ویروس، محدود در بدن انسان پخش شده و ریه و قسمت های مهم بدن درگیر نشده اند که معمولا با استراحت و تغذیه مناسب به پایان می‌رسد. مورد بعدی شرایطی است که وضعیت کمی وخیم‌تر شده، نیاز به استفاده از دارو وجود دارد و پس از آن در صورت وخامت بستری یک راهکار اجباری خواهد بود. در شرایطی نیز مطابق نظر پزشک معالج شخص باید در خانه قرنطینه شود. در این وضعیت استفاده از سرویس بهداشتی و دیگر امکانات خانه برای این بیماران یک مسئله مهم و جدی است.

لاریس، شرکتی بزرگ در زمینه تولید و فروش انواع کابین دوش حمام با بالاترین کیفیت، پارتیشن شیشه‌ای و زیردوشی حمام مطابق استانداردهای بین‌الملل می‌باشد. عمده فعالیت‌های این شرکت در زمینه طراحی انواع مدل کابین‌ دوش لوکس و مدل‌های زیردوشی با ارائه ضمانت گارانتی کیفی و خدمات پس از فروش می‌باشد. در ادامه سؤالاتی را مطرح کرده‌ایم و در انتها به جواب‌های درست و مطابق علم پزشکی در مورد بیماران کرونایی و مراقبت از آن‌ها می‌پردازیم.

 


حمام کردن بیمار کرونایی 

 

اهمیت حمام کردن برای بیماران کرونایی

در مورد حمام کردن بیمار کرونایی سؤالات زیادی وجود دارد. آیا تمامی افراد کرونایی می‌توانند حمام کنند؟ شرایط محیط استحمام آن‌ها چگونه است و این که چه مدت باید در حمام باشند؟ در واقع اول به این سؤال پاسخ می‌دهیم که آیا استحمام برای بیماران کووید 19 خطرناک است یا خیر. در شرایطی که اکسیژن خون فرد مبتلا کمتر از 93 درصد نباشد، از نظر متخصصان حوزه بیماری‌های عفونی هیچ محدودیتی برای استحمام وجود ندارد. در واقع همین مسئله نیز باید با شروط و در محیط خاصی انجام گردد.

حمام در دوران کرونا منوط به انجام آن در مدت‌زمان محدود کوتاهی است. کابین‌های دوش و کابین حمام از جمله بهترین گزینه‌ها برای این افراد خواهند بود. چون به‌راحتی می‌توانید آن را در هر بخش از سرویس بهداشتی بدون نیاز به فضای خیلی بزرگ ایجاد کنید. از طرفی راه‌اندازی این کابین‌ها با استفاده از شیشه و دراسرع‌وقت انجام می‌شود. از سوی دیگر موضوع مهم عدم استفاده از حمام مشترک برای بیماران کرونایی و افراد سالم است؛ زیرا شما همیشه امکان ضدعفونی کردن را ندارید.

از طرفی هیچ ضدعفونی دقیق و صددرصدی وجود ندارد تا شما به اطمینان کامل برساند. پس ترجیح پزشکان این بوده که شما به‌طورکلی محیط استحمام خود را از آن‌ها جدا کنید. حتی در صورت بهبودی و باتوجه‌به ماندگاری اثر بیماری روی سطوح، این مسئله می‌تواند عاقلانه باشد که حمام در دوران کرونا در فضای جدا انجام شود.

 

 مراقبت های بیمار کرونایی

 

مراقبت از بیماران کرونایی در خانه

بیماری کرونا به علائم معروف تب با درجه نسبتا پایین، سرفه‌های شدید، ضعف و بی‌قراری و همین‌طور گلودردها و تنگی نفس شدید خود را نشان می‌دهد. درصورتی‌که فرد درگیر مشکلاتی مانند خلط و خونریزی داخلی در دستگاه گوارش باشد، علائمی مانند اسهال، استفراغ بدون سابقه قبلی را تجربه می‌کند. این فرد احتمالاً درگیر بیماری کرونا شده است. اولین اقدام در این وضعیت قرنطینه کامل و عدم ارتباط با دیگران است.

از نظر پزشکی درصورتی‌که بیماری از نوع خفیف باشد، نگه‌داری در خانه شرایطی به‌مراتب بهتر از بیمارستان و کلینیک‌های درمانی است که خود عامل تشدید بیماری و همین‌طور درگیرشدن همراه بیمار با این شرایط می‌باشد. اگر فرد دچار بیماری‌های زمینه‌ای از جمله ریه و تنگی نفس، قلب، نارسایی کلیوی و... نباشد، می‌توانید در خانه او را درمان کنید. البته نیاز به مکمل‌های دارویی نیز وجود دارد. به‌هرحال لازم است که بیمار شما در یک محیط و اتاق منحصر به خودش با تهویه مناسب، پنجره باز و امکان گردش هوا و ترجیحاً هواکش حضور داشته باشد.

از یک‌ دیگر تعداد کسانی که با بیمار شما برخورد خواهند داشت را به صفر برسانید. بهداشت همیشگی و شستشوی مرتب دست‌ها و استفاده از مواد ضدعفونی را در اولویت قرار دهید. برای بیمار خود از ظروف و لوازم کاملاً جداگانه استفاده کنید. از طرفی فراموش نکنید که حمام، توالت و به طور کل سرویس بهداشتی این افراد که عامل اصلی انتشار عفونت است و حتی گاهی ضدعفونی آن هم خطرناک می‌باشد باید کاملاً جدا باشد.

 

استحمام بیمار کرونا در خانه

 

آیا واقعاً حمام با آب داغ تأثیری بر ویروس کرونا دارد؟

در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که بیش از حد پایین و یا بالا بودن دمای آب کمک خاصی به بهبود و روند درمان نمی‌کند. بلکه دمای بیش از حد بالای آب و یا به عبارت صحیح‌تر دوش آب داغ می‌تواند سبب افت فشار و حتی ازدست‌دادن شرایط نرمال در انسان شود. برای کسانی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای قلبی، عروق، گرفتگی و مشکلات ریوی هستند. جمع‌شدن بخار می‌تواند یک سم باشد.

با بررسی این شرط که بیمار کرونایی اکسیژن خون پایینی ندارد، باید در مدتی کوتاه و با رعایت درجه دما انجام گردد. استفاده از زیردوشی برای خارج کردن کامل آب مصرف شده توسط بیمار کرونایی نیز اهمیت دارد. به‌خوبی می‌دانید که این ویروس نیمه‌عمر نسبتاً طولانی دارد. در نتیجه اثر تخریبی آن ممکن است باقی بماند؛ پس بهتر است که حتماً پارتیشن‌های شیشه‌ای حمام به همراه زیردوشی باشد.

از طرفی برای کسانی که محدودیت فضا دارند و می‌خواهند خارج از محیط سرویس بهداشتی کابین دوش را قرار دهند، این امکان وجود دارد که کابین خارج از آن و در فضای دیگری نصب شود. ضمن این که اهمیت گردش اکسیژن برای افراد مبتلا به کرونا در حین استحمام بسیار بالاست. زیرا با حمام آب داغ میزان اکسیژن بدن تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

درصورتی‌که بیمار در شرایط بهتری قرار گرفته و دوران نقاهت را طی می‌کند. بهتر است که پروسه استحمام را درون یک محیط روباز انجام دهد تا گردش اکسیژن به داخل وجود داشته باشد.

 

کابین دوش شیشه ای

 

اقدامات احتیاطی در استفاده از سرویس دستشویی و حمام مشترک با فرد مبتلا به کووید 19

موارد زیادی در هنگام حمام کردن بیمار کرونایی و مبتلا به ویروس کووید 19 در شرایط حاد و دوره تکمیلی درمان وجود دارد که باید توسط خودش و اطرافیان او رعایت شود. اول این استحمام بر اساس دستور پزشک و مطابق نظر او انجام شود. یعنی وقتی اکسیژن بدن از حدی پایین‌تر بوده، بیمار دچار تب شدید، افت فشار، تنگی نفس و بی‌حالی است؛ در این حالت ما به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌کنیم که حمام کند. در شرایطی که وضعیت کمی بهتر است باتوجه‌به رعایت پروتکل‌های بهداشتی این کار قابل انجام است.

در درجه اول بهتر است که حتماً به مدت 30 تا 45 روز محیط حمام شما و فرد کرونایی کاملاً از هم جدا باشد. حتی درصورتی‌که عملیات ضدعفونی و بهداشتی را کامل انجام می‌دهید.

درصورتی‌که قادر به جداکردن محیط حمام نیستید، ترجیحاً از حمام دیگری استفاده کنید. لوازم اضافه را از محل استحمام خارج کرده و برای جلوگیری از انتشار ویروس به‌جای صابون از شامپوهای بدن استفاده کنید. درصورتی‌که بیمار کرونایی قصد استحمام را داشته باشد. یک فرد در خانه حضور داشته تا در صورت بروز انواع مشکلات او را یاری کند. شرط نگه‌داری بیماری کرونایی در خانه، محدودیت سنی تا 60 سال می‌باشد. همین‌طور سابقه بیماری‌های زمینه‌ای نداشته، به‌تازگی بی‌هوش نشده، سیگاری نبوده و در انتها نقص خاص و ژنتیکی در ایمنی بدن او وجود نداشته باشد.

بیشتر بخوانید؛ تمیز کردن کابین دوش حمام

 

بهترین محیط برای استحمام بیمار کووید 19

به صلاح افراد دیگر و حتی خود بیماری کرونایی بوده که محیط حمام او از مابقی جدا باشد. حمام در دوران کرونا درون کابین‌های دوش چند مزیت کلی دارد. نخست این که شما مطابق به مساحت و خانه و محیطی که در نظر دارید می‌توانید کابین دوش را در هر سایزی راه‌اندازی کنید. فضای شما بزرگ‌تر نشان‌داده‌شده و از یک‌سوی دیگر خبری از ایجاد جرم در محیط این کابین‌ها نیست. بخصوص این مسئله برای استحمام افراد درگیر بیماری کرونا اهمیت زیادی دارد.

 

در این مقاله توضیحاتی را در مورد نحوه استحمام صحیح و شرایط نظافت فردی، در افراد درگیر با بیماری کووید 19 یا همان کرونا را شرح دادیم. لازم به توضیح است شما می‌توانید با استفاده از محصولات شرکت لاریس که فعال در زمینه ساخت انواع کابین‌های دوش با فریم و بدون فریم است، تمامی نیازها و درخواست‌های مشتریان و مصرف کنندگان خود را مطابق استانداردهای روز اروپا در اختیار قرار بدهید و یک محیط جذاب برای استحمام ایجاد کنید.

در واقع اتاق دوش استاندارد برای بیماران کرونایی یک سری استانداردها دارد و در راه‌اندازی آن باید کاملاً مسائل ایمنی و بهداشتی و همچنین امکان تهویه اکسیژن، رعایت شود. محصولات لاریس با گارانتی اورجینال و اصل و با کیفیت بالای مواد اولیه به‌کار رفته در آنها، به مشتری گرامی پیشنهاد می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به پرتال رسمی این شرکت مراجعه کرده و یا برای دریافت توضیحات لازم، مشاوره در خصوص قیمت، نحوه نصب کابین دوش و مدت‌زمان راه‌اندازی با شماره‌های لاریس تماس حاصل فرمایید.

 

کابین دوش حمام

 

whats app
تماس با لاریس
تماس با لاریس