آشنایی با انواع شیشه سکوریت و کاربرد آنها ...

آشنایی با انواع شیشه سکوریت و کاربرد آنها در کابین دوش شیشه‌ای

 

شیشه سکوریت نوعی شیشه مقاوم در برابر ضربه و فشار است که در معماری و طراحی داخلی کاربردهای زیادی دارد. انواع مختلفی از شیشه‌های سکوریت وجود دارد که با روش‌های متفاوتی برای کاربردهای گوناگون تولید می‌شوند. امروزه از شیشه‌های محافظ مانیتور و نمایشگر گوشی گرفته تا شیشه‌های نمای ساختمان‌ها و کابین‌ دوش شیشه‌ای، شیشه سکوریت کاربرد گسترده‌‌ای دارد و همه‌ جا حضور دارد.

در ادامه این مطلب از لاریس، انواع شیشه‌های سکوریت معرفی شده و اطلاعات مرتبط با قیمت، کاربردها، و در نهایت کاربرد آن در کابین شیشه‌ای حمام برسی می‌شود.

 

شیشه سکوریت چیست؟

شیشه سکوریت (Security) یا شیشه محافظ (Safety) به شیشه‌ای گفته می‌شود که در ساخت آن از راهکاری برای افزایش مقاومت آن استفاده شده باشد. شیشه‌های سکوریت با روش‌های مختلفی تولید می‌شوند. انواع مختلفی از آنها هم با توجه به جنس شیشه و ابعاد و ضخامت آنها در دسترس است. این شیشه‌ها معمولا بیشتر از پنج برابر نسبت به شیشه‌های معمولی مقاومت بیشتری دارند. آنها همچنین بر خلاف شیشه‌های معمولی که با شکستن به تکه‌های بزرگ و بُرنده خرد می‌شوند، در صورت شکستن به تکه‌های کم خطر تبدیل می‌شوند.

این ویژگی‌ها باعث شده در ساختمان‌ها و محل‌هایی که استفاده از شیشه‌های معمولی می‌تواند خطرآفرین باشد، از شیشه سکوریت استفاده شود. این شیشه‌ها تنوع رنگ و مدل بالایی دارند که باعث می‌شود در معماری و طراحی داخلی کاربرد گسترده و متنوعی داشته باشند. یکی از جذاب‌ترین کاربردهای شیشه سکوریت در تولید کابین شیشه‌ای دوش است که باعث می‌شود فضای داخلی به‌شکلی مدرن در بیاید.

 

انواع شیشه سکوریت

انواع شیشه‌های سکوریت با توجه به فرایند تولید و افزایش مقاومتی که در آنها به کار برده می‌شود از هم تفکیک می‌شوند. بر این اساس انواع شیشه سکوریت به دو نوع کلی تقسیم می‌شوند:

  • شیشه سکوریت حرارتی
  • شیشه سکوریت لمینت

 

کابین دوش لوکس

 

شیشه سکوریت حرارتی

برای افزایش مقاومت شیشه‌ها و تولید شیشه مقاوم به روش حرارتی، شیشه‌ وارد کوره‌هایی با حرارت بالای 700 درجه سانتی‌گراد یا 1200 درجه فارنهایت شده و پس از ذوب شدن، به سرعت خنک می‌شوند. این فرایند باعث می‌شود مقاومت شیشه سکوریت افزایش یابد. شیشه‌هایی که به این روش تولید می‌شوند در مقابل ضربه و فشار مقاوم هستند. آنها همچنین در صورت شکستن به تکه‌های بسیار ریزی خرد می‌شوند که لبه‌های تیزی ندارند و به‌این‌ترتیب برای افرادی که در محیط هستند خطرناک نیستند.

شیشه سکوریت حرارتی تا 5 برابر مقاومت بیشتری از شیشه‌های معمولی دارند که باعث می‌شود گزینه جذابی برای معماری و طراحی داخلی باشند. این شیشه‌های مقاوم کاربردهای بسیار زیادی در محیط‌های تجاری، اداری و مسکونی مختلف دارند که بعضی از مهم‌ترین آنها را در ادامه مشاهده می‌کنید:

  • ویترین و شیشه اصلی مغازه‌ها و واحدهای تجاری
  • نمای ساختمان‌ها
  • طراحی داخلی و پارتیشن‌های شیشه‌ای واحدهای مسکونی و اداری
  • کابین شیشه‌ای دوش فریم‌دار و بدون فریم

شیشه سکوریت حرارتی در رنگ‌های مختلفی تولید می‌شود و با توجه به رنگ، جنس و ابعاد آن قیمت‌های مختلفی دارد.

 

شیشه سکوریت لمینت

فرایند تولید این نوع از شیشه‌های مقاوم شبیه شیشه‌های حرارتی است اما در آنها از یک لایه لمینت یا پلی‌آکریلیک برای افزایش مقاومت هم استفاده می‌شود. این ترکیب بیشتر برای شیشه‌های دارای انحنا و خم کاربرد دارد و به دلیل قیمت بالایی که دارند، در مصارف ساختمانی و تجاری کمتر از آنها استفاده می‌شود.

انواع مختلفی از شیشه سکوریت لمینت وجود دارد که با اضافه شدن لایه‌های مقاوم شفاف به شیشه‌های حرارتی تولید می‌شوند. شیشه‌های جلو خودروها و وسایل نقلیه معمولا از جنس سکوریت لمینت هستند که در مقابل ضربه و فشار مقاومت بسیار زیادی دارند.

شیشه‌های مقاوم لمینت که با اضافه شدن مواد و لایه‌های مقاوم به شیشه‌های حرارتی ایجاد می‌شوند، طبیعتا از قیمت بالاتری نسبت به شیشه‌های حرارتی هم برخوردار هستند. این موضوع باعث می‌شود استفاده از آنها فقط در مواردی که ضروری باشد کاربرد داشته باشد.

انواع مقاوم‌تر این شیشه‌ها در برابر گلوله و ضربات بسیار سخت هم مقاوم هستند و از آنها برای طلافروشی‌ها، باجه بانک‌ها، و کاربردهای امنیتی و محافظتی دیگر استفاده می‌شود. آنها در هنگام شکستن یا سوراخ شدن حالتی شبیه تار عنکبوت پیدا می‌کنند که احتمالا در خودروهای تصادفی نمونه آن را مشاهده کرده باشید. تکه‌های خرد شده این شیشه‌های سکوریتی هم تیز و خطرناک نیستند.

 

قیمت شیشه سکوریت

انواع شیشه سکوریت با رنگ‌ها و طرح‌ها با ضخامت‌های مختلف در بازار عرضه می‌شود. ضخامت شیشه یکی از عوامل مهم در قیمت آن است و هر چه ضخامت شیشه کمتر باشد، قیمت و البته مقاومت آن هم کمتر خواهد بود. به همین ترتیب شفافیت یا مات بودن شیشه نقشی تعیین‌کننده در قیمت آن ایفا می‌کند. بعضی از شیشه‌ها با طرح‌هایی ارائه می‌شوند که باعث می‌شود زیبایی بیشتر و قیمت بالاتری داشته باشند.

به صورت کلی عوامل تاثیرگذار در قیمت شیشه سکوریت شامل موارد زیر می‌شود:

  • ضخامت شیشه
  • نوع و جنس شیشه
  • رنگ شیشه

 

آیا نیاز به استفاده از شیشه سکوریت برای اتاق دوش حمام است؟

شیشه‌های سکوریت با توجه به مقاومت و کاهش خطر استفاده از شیشه در معماری و طراحی داخلی کاربردهای زیادی دارند. تا قبل از ایجاد این نوع از شیشه‌ها استفاده از شیشه در ساختن اتاق دوش حمام به دلیل خطرات احتمالی آن مرسوم نبود. در دهه‌های گذشته اما باعث شده کار تولید شیشه سکوریت ساده‌تر شود و هزینه ساخت و استفاده از آنها کاهش یابد.

فراگیر شدن این شیشه‌ها باعث شده استفاده از آنها در تولید اتاق دوش حمام شیشه‌ای امکان‌پذیر و شایع شود. اتاق دوش حمام لازم است از جنس شیشه مقاوم طراحی شود تا با توجه به فشار و تفاوت‌های دما که در آن اتفاق می‌افتد خطر شکستن نداشته باشد و در صورت شکستن هم به افراد آسیب نرساند. برای همین کابین دوش شیشه‌ای حمام معمولا از جنس شیشه سکوریت ساخته می‌شود.

نکته قابل توجهی که لازم است در اینجا به آن اشاره شود انواع شیشه سکوریت قابل استفاده در کابین‌های دوش شیشه‌ای است. همان‌طور که می‌دانید کابین‌های دوش به دو دسته کابین دوش شیشه‌ای فریم‌دار و بدون فریم تقسیم می‌شوند. جنس شیشه سکوریت کابین‌های دوش فریم‌دار با توجه به اینکه وزن آنها روی فریم پخش می‌شود کافی است در برابر تغییر دما مقاوم باشد.

در مقابل شیشه سکوریت کابین‌های دوش بدون فریم لازم است حتما از جنس بسیار مقاومی باشد چرا که آنها فقط با گیره و اتصالات به دیوار و سقف متصل می‌شوند. برای همین معمولا قیمت شیشه کابین‌های دوش شیشه‌ای بدون فریم گران‌تر از انواع فریم‌دار می‌شود. این ویژگی در مورد درهای شیشه‌ای حمام هم وجود دارد. درهای شیشه‌ای حمام فشار زیادی را تحمل می‌کنند که برای جلوگیری از مشکل در آنها لازم است جنس آنها از شیشه‌های مقاوم‌تر انتخاب شود.

 

بیشتر بخوانید؛ کابین دوش اتاق خواب

 

کابین شیشه ای حمام

 

کاربرد شیشه سکوریت در حمام

مقاومت بالای شیشه سکوریت باعث می‌شود یکی از موادی باشد که در طراحی حمام قابل استفاده باشد. شفافیت شیشه و قابل دیدن بودن داخل حمام به‌خصوص وقتی از سرامیک یا سنگ‌ها و اشیا و شیرآلات زیبا استفاده شود جلوه‌ای خاص و منحصر به فرد به این بخش معمولا پنهان خانه می‌دهد. این ویژگی‌ها کاربرد شیشه سکوریت در حمام را افزایش می‌دهد و آن را تبدیل به گزینه‌ای بسیار جذاب به‌خصوص در واحدهای تازه‌ساز و به‌اصطلاح لاکچری می‌کند.

شیشه‌های کابین‌های دوش لازم است از جنس‌های مقاوم‌تر شیشه سکوریت باشند چرا که در کنار تغییرات دما، فشار وزن زیادی روی آنها است. اگر در ساخت این کابین‌ها از شیشه‌های مقاوم و بی‌خطر استفاده نشود، ممکن است مشکلات و خطراتی را ایجاد کنند. این ضرورت در کابین‌های دوش شیشه‌ای بدون فریم با توجه به تحمل وزن بیشتر اهمیت بالاتری هم پیدا می‌کند.

کابین‌های فریم‌دار تا حد زیادی وزن شیشه‌ها را به فریم‌ها منتقل می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود فشار کمتری در آنها روی خود شیشه باشد. برای همین شیشه‌های مورد استفاده در این کابین‌ها لازم است جنس سکوریت باشد تا در صورت وارد شدن ضربه و شکستن، خطری افراد را تهدید نکند. در مقابل شیشه‌های کابین‌های دوش بدون فریم تحت فشار بیشتری هستند که ضرورت استفاده از شیشه‌های مقاوم‌تر را بیشتر می‌کند. این موضوع باعث می‌شود امکان استفاده از هر نوع شیشه سکوریت در ساخت کابین‌های دوش شیشه‌ای بدون فریم وجود نداشته باشد.

 

بیشتر بخوانید؛ تمیز کردن کابین دوش حمام

 

کاربرد شیشه سکوریت در کابین‌های شیشه‌ای دوش لاریس

شرکت لاریس یکی از قدیمی‌ترین و مجرب‌ترین شرکت‌های ایرانی است که در طراحی و ساخت کابین‌های دوش شیشه‌ای فریم‌دار و بدون فریم فعالیت می‌کند. کابین دوش شیشه‌ای یکی از اجزای معماری داخلی است که از تنوع بسیار بالایی برخوردار است و با توجه به محیط مورد استفاده می‌تواند طراحی متفاوتی داشته باشد. در بخش محصولات لاریس می‌توانید انواع مختلف این کابین‌های دوش شیشه‌ای که به دو دسته کلی کابین‌ شیشه‌ای دوش فریم‌دار و کابین شیشه‌ای دوش بدون فریم تقسیم می‌شوند را مشاهده کنید.

لاریس تولیدکننده کابین‌های شیشه‌ای حمام است که در محصولات خود از بهترین و مقاوم‌ترین انواع شیشه سکوریت استفاده می‌کند. کابین‌های دوش شیشه‌ای فریم‌دار لاریس با توجه به داشتن فریم در بازسازی واحدهای مسکونی شیک قدیمی کاربرد زیادی دارند. کابین‌های دوش شیشه‌ای بدون فریم که جدیدترین گزینه طراحی داخلی و طراحی اتاق حمام هستند یکی دیگر از محصولات لاریس را شامل می‌شوند. برای مشاوره در مورد راهکارهای استفاده از کابین دوش شیشه‌ای برای منزل خود می‌توانید همین حالا با لاریس تماس بگیرید و از بهترین گزینه‌های مناسب خود آگاه شوید.

 

کابین دوش شیشه ای

 

whats app
تماس با لاریس
تماس با لاریس