برای رفع نم و رطوبت در حمام چه کار کنیم؟

برای رفع نم و رطوبت در حمام چه کار کنیم؟

 

اگر یکی از اعضای خانواده قبل از شما دوش نگرفته باشد و موقع ورود به حمام با نم و رطوبت مواجه شوید، حتما مشکلی در کار است. البته که حمام جایی است که برای قرار گرفتن در معرض آب و بخار وارد آن می‌شوید، اما اگر این رطوبت به درستی تخلیه نشود و محیط حمام نم بگیرد، می‌تواند بستر مناسبی برای رشد انواع عوامل بیماری‌زا ایجاد کند.

اما این مشکل رایج‌تر از چیزی است که ممکن است تصور کنید. پس بدون نگرانی برای آشنایی با روش‌های از بین بردن نم و رطوبت در حمام ادامه این مطلب از لاریس را دنبال کنید.

 

منظور از نم در حمام چیست؟

دوش گرفتن طبیعتا رطوبت و بخار ایجاد می‌کند. در هنگام دوش گرفتن اگر بخار آینه را بپوشاند یا نفس کشیدن را سخت کند، بهتر است با باز کردن در حمام آن را تخلیه کنید. اما وقتی بعد از حمام رطوبت در فضا باقی بماند و موقع ورود به حمام رطوبت احساس کنید، آن وقت با نم در حمام مواجه هستید. نم می‌تواند بستر مناسبی برای رشد باکتری، میکروب، کپک و چیزهای ناخوشایند دیگر شود.

نم حمام ممکن است به خاطر نصب بد سرامیک‌ها و بندکشی نشدن یا آسیب دیدن کاشی‌ها ایجاد شود. گوشه‌های حمام و سقف هم در معرض تهدید نم گرفتگی هستند. این مشکل با بعضی از رفتارها مثل عدم تخلیه کامل رطوبت و بخار بعد از دوش گرفتن هم تشدید شود. اما خوشبختانه راهکارها و روش‌های مختلفی برای پیشگیری و برطرف کردن نم در حمام وجود دارد که در ادامه این مطلب با آنها آشنا می‌شوید.

 

روش های از بین بردن نم و رطوبت در حمام

حفظ بهداشت و استفاده از راهکارهای مناسب تخلیه بخار و رطوبت حمام مانع از نم گرفتگی آن می‌شود. اما بهتر است توجه داشته باشید این کارها فقط زمانی موثر واقع می‌شوند که شیرآلات و سرامیک‌ها به درستی نصب شده باشند و مشکلاتی مثل چکه کردن آب یا شکستگی سرامیک‌ها دیده نشوند.

 

نم و رطوبت در حمام

 

استفاده از هواکش

برای جلوگیری از باقی ماندن رطوبت در حمام همیشه در حین دوش گرفتن و نیم ساعت تا یک ساعت پس از آن هواکش را روشن بگذارید. اگر حمام شما هواکش ندارد، بهتر است در اولین فرصت برای خرید و نصب آن اقدام کنید. در انتخاب هواکش همان قدر به قدرت و عملکرد مناسب در تخلیه بخار و رطوبت توجه داشته باشید که به میزان صدای آن توجه می‌کنید. هواکش‌هایی که سر و صدای زیادی ایجاد می‌کنند تجربه حمام کردن را از کاری آرامش‌بخش و داوطلبانه به چیزی مثل انجام وظیفه در شرایط دشوار تبدیل می‌کنند.

 

درب یا پنجره حمام را باز بگذارید

 اگر در حمام خود از آن پنجره‌های کوچک دارید، بعد از حمام کردن حتما آن را باز کنید تا جریان هوای تازه باعث رفع رطوبت حمام بشود. اگر هم حمام شما پنجره ندارد، درب حمام را بعد از دوش گرفتن باز بگذارید تا بخار و رطوبت تخلیه شود.

 

لیف، کیسه یا لباس زیر خیس را از حمام خارج کنید

باقی ماندن لیف خیس یا لباس زیر در حمام هم باعث دیرتر خشک شدن آنها، و هم انتقال رطوبت به سطح دیوار می‌شود. اگر آنها را می‌خواهید در حمام باقی بگذارید از آویزهایی استفاده کنید که حداقل کمی از دیوار فاصله داشته باشند.

 

قفسه و جاصابونی مناسب

بعضی از قفسه‌های حمام که زیر آینه نصب می‌شوند و روی آنها ژیلت و لوسیون و افترشیو قرار می‌گیرد، لبه‌های بلندی دارند و هیچ سوراخ یا مجرایی برای تخلیه آب ندارند. استفاده از آنها باعث باقی ماندن رطوبت و نم گرفتن حمام به مرور زمان می‌شود. همین مشکل در مورد جاصابونی هم پیش می‌آید. از دمپایی گرفته تا محفظه شامپو و شوینده‌ها، برای جلوگیری از نم و رطوبت در حمام از اکسسوری‌هایی استفاده کنید که به سادگی خشک می‌شوند و آب را باقی نگه نمی‌دارند.

 

از تخلیه آب مطمئن شوید

بعضی از حمام‌ها در موقعیت بدی در خانه جای داده می‌شوند که باعث می‌شود رطوبت بیشتر در آنها باقی مانده و نم گرفتگی در آنها راحت‌تر اتفاق بیافتد. اگر از شانس بد حمام شما هم چنین مشخصاتی دارد، بعد از دوش گرفتن از یک کهنه یا پارچه برای خشک کردن سرامیک‌ها استفاده کنید. اگر شیب کف حمام به درستی طراحی نشده باشد و آب را نگه دارد، خطر نم گرفتگی افزایش چشم‌گیری پیدا می‌کند. برای جلوگیری از این از مشکلات از تخلیه کامل آب پس از حمام کردن مطمئن شوید.

 

به بندکشی و سلامت سرامیک‌ها توجه کنید

فاصله بین سرامیک‌ یا کاشی‌های حمام می‌تواند عامل اصلی نم گرفتن حمام و بروز مشکلات بهداشتی متعاقب آن باشد. برای پیشگیری از این مشکلات بهتر است از بندکشی و نصب مناسب سرامیک‌ها مطمئن شوید. در صورت نیاز می‌توانید از راهکارهای خانگی برای برطرف مشکلات کوچک، پریدگی‌ها و امثال این استفاده کنید.

 

از دور دوشی حمام استفاده کنید

دور دوشی حمام یک محفظه یکپارچه مدرن است که برای جلوگیری از خروج آب دوش طراحی و ساخته می‌شود. بسیاری از افراد به خاطر ظاهر شیک و جذاب دور دوشی تصور می‌کنند این قطعه یک محصول لوکس است که فقط برای حمام‌ها و واحدهای لوکس و به‌اصطلاح اعیانی کاربرد دارد. اما واقعیت اینکه دور دوشی حمام یکی از بهترین راهکارها برای اطمینان از تخلیه کامل آب حمام و جلوگیری از نشت آن به سرامیک‌ها و محیط اطراف است.

 

کابین شیشه ای حمام

گزینه دیگری که همزمان با افزایش جذابیت و زیبایی محیط به بهداشت حمام و جلوگیری از نم و رطوبت آن کمک می‌کند، کابین شیشه ای حمام است. انواع گوناگونی از کابین‌های دوش شیشه ای وجود دارد که با توجه به مشخصات حمام و البته طراحی داخلی منزل خود امکان استفاده از آنها را دارید. این کابین‌ها همراه با دور دوشی یکپارچه ارائه می‌شوند و از خروج آب به فضای بیرون از کابین جلوگیری می‌کنند.

 

کابین دوش شیشه ای حمام

 

پرده حمام را بعد از حمام جمع کنید

باز گذاشتن در و پنجره حمام برای تخلیه رطوبت و جلوگیری از نم گرفتن اهمیت زیادی دارد. اگر در حمام خود از پرده استفاده می‌کنید، جمع کردن آن و اطمینان از حفظ نکردن رطوبت توسط آن به همان اندازه مهم است. پرده‌های حمام با توجه به محیط مرطوب حمام معمولا از جنس الیاف ضدآب تولید می‌شوند. به این ترتیب خود آنها باعث باقی ماندن رطوبت و نم گرفتن حمام نمی‌شوند. اما بسته بودن آنها باعث می‌شود رطوبت در محیط باقی بماند که خطر نم گرفتگی و تشکیل رسوبات و انواع کپک‌ها را افزایش می‌دهد.

 

شستشوی حوله‌ها

این یکی از مواردی است که ممکن است آن را چندان جدی نگیرید. اگر حوله را درون حمام نگه می‌دارید، حتما هر دو یا سه روز یک بار لازم است برای جلوگیری از بروز مشکلات بهداشتی و همچنین رطوبت گرفتن حمام آن را شسته و بگذارید بیرون از حمام خشک شود.

 

آیا ایجاد رطوبت و نم زیاد در حمام خطرناک است؟

اگر به دنبال جواب کوتاه و ساده این پرسش هستید: بله! نم زیاد در حمام بستر مناسبی برای رشد بعضی از قارچ‌ها و کپک‌ها ایجاد می‌کند که لمس کردن و قرارگیری در معرض آنها می‌تواند باعث بروز بیماری‌های خطرناکی بشود. بعضی از این موارد که در رسوبات و نم گرفتگی‌های حمام رشد می‌کنند را در ادامه مشاهده می‌کنید:

  • قارچ آسپرژیلوس (Aspergillus)
  • کپک سیاه (Stachybotrys chartarum)
  • قارچ تالارومایکوسیس (Talaromycosis)
  • قارچ کلادوسپوریوم (Cladosporium)

هر کدام از این موارد باعث بروز مشکلات گوناگون در پوست و اجزای داخلی افراد می‌شوند. درجه خطرناکی این قارچ‌ها متفاوت است اما بدون شک مشکلاتی به وجود می‌آورند که هیچ ربطی به انگیزه شما از حمام کردن ندارند. برای پیشگیری از مواجهه با این دسته از آلودگی‌ها بهتر است رفع نم و رطوبت در حمام را بیشتر جدی گرفته و در صورت امکان از گزینه‌های مدرن و بهداشتی، مانند دور دوشی و کابین شیشه‌ای حمام استفاده کنید.

 

جمع‌بندی

در این مطلب از لاریس، راهکارهای رفع نم و رطوبت در حمام معرفی شد که با توجه کردن به آنها می‌توانید مانع از بروز مشکلات بهداشتی بشوید که بعضی از آنها خطرات جدی برای سلامتی شما دارند. تخلیه رطوبت و بخار حمام و باقی نگذاشتن محصولاتی که رطوبت را حفظ می‌کنند در حمام اصلی‌ترین راهکار برای جلوگیری از نم گرفتگی و باقی ماندن رطوبت در حمام هستند. استفاده از هواکش در حمام اهمیت زیادی در تخلیه رطوبت و بخار دارد. بهترین راهکار اما استفاده از محصولاتی است که با طراحی مدرن و بهداشتی امکان بروز این مشکلات را به کلی منتفی می‌کنند. دور دوشی حمام و کابین حمام شیشه ای از جمله محصولاتی هستند که با استفاده از آنها هیچ نوع رطوبت و نم گرفتگی در محیط حمام و فضای بیرون از آن باقی نمی‌ماند.

لاریس یکی از معتبرترین برندهای تولید کننده کابین شیشه ای حمام در انواع بدون فریم و فریم دار، و همچنین دور دوشی حمام است که محصولات خود را با بالاترین کیفیت به مشتریان ارائه می‌دهد. کابین‌های دوش شیشه ای محصولات مدرن و زیبایی هستند که بالاترین سطح از بهداشت محیط حمام را همزمان با جذابیت و زیبایی به خانه شما می‌آورند. تمیز کردن آنها بسیار ساده است و احتمال بروز مشکلات بهداشتی با آنها اگر یکسره از بین نرود، تا حد زیادی کاهش می‌یابد. دور دوشی حمام محصول مدرن دیگری است که برای جلوگیری از خروج آب از محدوده دوش طراحی می‌شود و ظاهری کاملا مدرن و شیک به محیط حمام خانه شما می‌دهد.

اگر می‌خواهید حمامی با طراحی مدرن و زیبا داشته باشید و برای رفع نم و رطوبت در حمام راهکاری مطمئن انتخاب کنید، برای مشاوره در مورد بهترین گزینه‌های مناسب حمام و طراحی واحد مسکونی خود با لاریس تماس بگیرید.

 

 

فروش کابین دوش حمام

 

whats app
تماس با لاریس
تماس با لاریس