زیردوشی در حمام چه کاربردری دارد؟

زیردوشی در حمام چه کاربردری دارد؟

 

زیردوشی یکی از اجزای مهم حمام است که به علت تغییرات طراحی در حمام‌های مدرن به آن افزوده شده است. امروزه، حمام‌های مدرن به عناصری مانند وان، جکوزی، کابین دوش، شلف و تجهیزات دکوراتیو متنوعی تجهیز شده‌اند.

زیردوشی تنها یک وسیله تزیینی نیست، بلکه با جلوگیری از تجمع آب در کف حمام و جلوگیری از نفوذ رطوبت به اطراف دوش، وظایف مهمی در حمام ایفا می‌کند.

در ادامه این مقاله گروه لاریس، به پاسخ به پرسش «زیردوشی چیست؟» می‌پردازیم و کاربردها، مزایا و معایب آن را از زوایای مختلف بررسی خواهیم کرد.

 

زیردوشی در حمام چیست؟

یکی از تجهیزات پرکاربرد جهت رعایت بهداشت در فضاهای مشترک حمام و سرویس بهداشتی، استفاده از زیردوشی است. زیردوشی یک صفحه پلاستیکی با سطح صاف و صیقلی، رنگ سفید و لعابی است که به منظور پوشش دادن سطح زیرین دیگر تجهیزات حمام مانند کابین دوش، پنل دوش و یا شیر دوش نصب می‌شود تا از خروج آب از محل دوش جلوگیری کند.

این وسیله کاربردی در طراحی‌های مختلف با ابعاد و مواد متنوعی مانند ورق‌های پلیمری ABS با پوششی از رزین اکریلیک، سرامیک، رزین سنگی، فایبرگلاس و معمولاً به رنگ سفید ساخته می‌شود. ابعاد و سایز زیردوشی باید با کابین دوش، دور دوشی و محل نصب آن مطابق باشد. برای سفارش و خرید زیر دوشی مورد نظر، ابتدا فضای حمامی که در اختیار دارید را بررسی کرده و از میان انواع مدل‌های موجود، گزینه مناسب را انتخاب کنید.

 

کاربردهای زیر دوشی

زیردوشی‌ها کاربردهای متنوعی در فضاهای حمام دارند که در زیر به برخی از کاربردهای آنها اشاره کرده‌ایم:

  1. جلوگیری از رطوبت و ریزش آب: زیردوشی به عنوان یک پوشش زیرین برای کابین دوش و دور دوشی عمل می‌کند و از پایشدن آب و رطوبت به فضای حمام جلوگیری خواهد کرد.
  2. زیبایی و طراحی: زیردوشی‌ها با سطح صیقلی و لعابی خود به زیبایی و طراحی فضای حمام کمک کرده و زیبایی تجهیزات حمام را دوچندان می‌کنند.
  3. حفاظت از تجهیزات حمام: این وسیله جلوی خرابی و آسیب به تجهیزات حمام مانند کابین دوش، پنل دوش و شیر دوش را گرفته و عمر آنها را افزایش می‌دهد.
  4. شخصی‌سازی: زیردوشی‌ها در انواع ابعاد و از جنس‌های مختلف تولید می‌شوند، بنابراین می‌توانند به صورت شخصی‌سازی شده باشند و با دیگر عناصر حمام همخوانی داشته باشند.
  5. بهداشت و آسایش: با جلوگیری از نشت آب و رطوبت به فضای حمام، زیردوشی‌ها به بهبود بهداشت و آسایش کاربران کمک می‌کنند.
  6. مقابله با پوسیدگی: زیردوشی‌های ساخته شده از مواد مقاوم به پوسیدگی مانند ورق‌های پلیمری ABS با پوشش رزین اکریلیک می‌توانند در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاومت نشان دهند.

به طور کلی، زیردوشی‌ها علاوه بر افزایش بهداشت و پایداری فضای حمام، به تزیین و ارتقاء ظاهر آن نیز کمک می‌کنند. همچنین برای آشنایی بیشتر با ابعاد و اندازه زیر دوشی حمام کلیک کنید.

 

نصب زیر دوشی حمام

 

انواع زیردوشی حمام

انواع زیردوشی‌ها از نظر محل نصب به چهار دسته تقسیم می‌شوند:

  1. زیردوشی ثابت:

  • این نوع زیردوشی‌ها به صورت ثابت در حمام نصب می‌شوند و همراه با نصب سرامیک یا کاشی حمام و سرویس بهداشتی هستند.
  • امکان تغییر یا جابجایی آنها وجود ندارد و به عنوان یک بخش ثابت از حمام تعیین می‌شوند.

 

  1. زیردوشی متحرک:

  • این نوع زیردوشی نسبت به دیگر مدل‌ها قابلیت تغییر و جابجایی دارد.
  • کاربر امکان تغییر اندازه و مکان نصب آن را دارد و می‌تواند زیردوشی را با اندازه حمام خود تطابق دهد.

 

  1. زیردوشی روکار:

  • این نوع زیردوشی‌ها شبیه به زیردوشی‌های متحرک هستند، اما به عنوان گزینه‌ای مناسب برای شرایط اضطراری و بحرانی کاربرد دارند.
  • زیردوشی‌های روکار معمولاً در مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرند که نیاز به تعویض کابین دوش یا تغییرات جدی در دکوراسیون حمام وجود دارد.
  • می‌توان آنها را به صورت ثابت یا متحرک استفاده کرد.

 

  1. زیردوشی توکار:

  • این نوع زیردوشی‌ها شبیه به زیردوشی‌های ثابت هستند، با این تفاوت که در بدنه کف حمام و پایین‌تر از سطح معمولی آن نصب می‌شوند.
  • این نوع زیردوشی‌ها به صورت ثابت در کف حمام جا می‌گیرند و از انتقال آب و رطوبت به سایر قسمت‌های حمام جلوگیری می‌کنند.

  دسته‌بندی زیردوشی‌ها بر اساس محل نصب آنها به شما امکان انتخاب مدل مناسب با توجه به نیازهای حمامتان را می‌دهد.

 

 

برای آشنایی با روش نصب زیر دوشی توکار کلیک کنید.

 

 

انواع جنس زیر دوشی

یک عامل بسیار مهم دیگر که در انتخاب زیردوشی بسیار اهمیت دارد، جنس ساخت آنهاست. این زیردوشی‌ها معمولاً توسط تولیدکنندگان با توانایی‌های مختلف ساخته می‌شوند و می‌توانند در انواع مواد مختلف تهیه شوند. انتخاب جنس آنها بستگی به سلیقه و نیازهای مشتری دارد و می‌تواند بر تجربه کاربری و انتظارات شما اثرگذار باشد. از انواع جنس زیر دوشی که توسط تولیدکنندگان مختلف ساخته می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زیر دوشی فایبرگلاس
  • زیر دوشی چینی
  • زیر دوشی لعابی
  • زیر دوشی پلاستیکی
  • زیر دوشی طرح سنگ

 

مزیت های استفاده از زیر دوشی

 

مزایای استفاده از زیر دوشی حمام

اگر فضای داخلی حمام شما شامل سرویس بهداشتی، میز آرایشی و وسایل بهداشتی دیگر باشد، پس از حمام گرفتن، ممکن است به دلیل خیس شدن محیط داخلی و کف حمام، تا چندین ساعت نتوانید از آن استفاده کنید. با استفاده از زیردوشی، می‌توانید بلافاصله بعد از اتمام حمام به صورت خشک از فضای حمام بهره ببرید. زیرا استفاده از این وسیله باعث می‌شود که آب مورد استفاده برای حمام کردن فقط در قسمت زیردوشی جاری شود و به قسمت‌های دیگر و کف حمام منتقل نشود. بنابراین استفاده از زیردوشی امکان استفاده بهتر از فضای حمام را فراهم می‌کند. استفاده از زیردوشی در جنس‌ها و طرح‌های مختلف همچنین به زیبایی دکوراسیون حمام می‌افزاید .

لغزنده بودن کف حمام و خطر لیز خوردن معمولاً حوادثی به دنبال دارد. با طراحی و انتخاب جنس مناسب زیردوشی‌ها، این مشکل کاهش یافته و ایمنی در محیط حمام افزایش می‌یابد. استفاده از زیردوشی مناسب منجر به کاهش نیاز به شستشوی مکرر حمام می‌شود و به راحتی قابل شستشو و تمیزکاری است.

اگر در حمام خود از دکوراسیون‌های چوبی یا ام دی اف و سایر جنس‌های حساس استفاده کرده‌اید، ممکن است نخواهید که آب به قسمت‌های مختلف دکوراسیون و تجهیزات دیگر حمام نفوذ کرده و به آن‌ها آسیب بزند. در این صورت، استفاده از زیردوشی به عنوان یک مانع انتقال رطوبت و آب به تجهیزات و قسمت‌های دیگر حمام مفید است.

 

معایب استفاده از زیر دوشی

به علت عدم دسترسی به قسمت زیرین زیردوشی، با گذر زمان امکان تجمع لجن، کثیفی و حشرات در زیر آن وجود دارد که می‌تواند به بروز بیماری‌ها منجر شود. در صورتی که پس از گذشت مدت زمان طولانی از تمیز کردن زیردوشی نیاز به جابجایی و ضدعفونی کردن آن داشته باشید، بهتر است از خدمات یک متخصص در این زمینه استفاده کنید. متخصص می‌تواند شما را در مراحل بازکردن، جابجایی و نصب مجدد زیردوشی راهنمایی کند یا حتی این فرآیند را برای شما انجام دهد، اما این کار ممکن است هزینه‌هایی داشته باشد.

 

کلام آخر

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، زیردوشی به عنوان یکی از عناصر مهم در حمام‌های مدرن مورد استفاده قرار گرفته است. زیردوشی نه تنها یک عنصر زیبایی در حمام است بلکه وظایف کاربردی مهمی نیز برعهده دارد. این وسیله با جلوگیری از تجمع آب در کف حمام و جلوگیری از نفوذ رطوبت به اطراف دوش، به بهبود بهداشت و آسایش در حمام کمک می‌کند. همچنین زیردوشی‌ها از نظر محل نصب به چهار دسته زیردوشی ثابت، متحرک، روکار و توکار تقسیم می‌شوند. انتخاب نوع مناسب زیردوشی بستگی به نیازها و ترجیحات شخصی در طراحی حمام دارد.

 

فروش زیر دوشی حمام

 

whats app
تماس با لاریس
تماس با لاریس