شما هم میتونید توی خونه جکوزی داشته باشی ...

شما هم میتونید توی خونه جکوزی داشته باشید!

جکوزی‌های خانگی بهترین جایگزین برای وان‌های معمولی هستند. تصور کنید با تنی خسته در انتهای روز وارد یک جکوزی خانگی شوید تا لذت آرامش و آب‌درمانی را تجربه کنید. این وان‌ها می‌توانند تک نفره، دو نفره یا چند نفره باشند. با آن که معمولاً جکوزی‌ها در استخر و مکان‌های بیرون از منزل قرار دارند، اما انواع کوچک و خانگی آن‌ها هم وجود دارد که این امکان را فراهم کرده است هر فرد در خانه خود بتواند خستگی‌ها را در جکوزی از تنش به درکند. اگر شما هم در فکر نصب یک جکوزی خانگی هستید، یا برای مدت‌ها از جکوزی خود استفاده نکرده و در راه‌اندازی مجدد آن دچار مشکل شده‌اید، نگران نباشید. در این مقاله در چند قدم ساده توضیح می‌دهیم که چگونه مانند یک فرد حرفه‌ای، جکوزی خانگی خود را نصب یا دوباره راه‌اندازی کنید. پس این قدم‌ها را با ما دنبال کنید:

  1. تمیزکاری کنید

اگر صاحب یک جکوزی جدید شده‌اید، باید به تمیزکاری مدام آن عادت کنید. اگر یک جکوزی نو را راه‌اندازی می‌کنید، فعلاً به تمیزکاری آن نیازی ندارید. اما برای راه‌اندازی مجدد جکوزی‌های قدیمی، اولین کار این است که آب داخل لوله‌ها را خالی کنید. چرا که آب داخل جکوزی برای چندین بار تصفیه شده و از آن استفاده می‌شود. به همین دلیل، اگر آخرین بار، جکوزی خود را تخلیه نکرده‌اید، در این مدت جکوزی شما به کلنی باکتری‌های مختلف بدل شده است. علاوه بر این، هر زمان که از جکوزی استفاده می‌کنید، آلودگی‌های بدن وارد آب آن می‌شوند. مانند روغن طبیعی بدن، لوسیون‌ها، لوازم آرایشی، عرق و موارد دیگر. این آب، می‌تواند انواع بیماری‌های پوستی را برای شما در پی داشته باشد. به همین دلیل، لازم است با استفاده از پاک کننده‌های مخصوص جکوزی، داخل لوله‌ها را ضدعفونی کرده و اجازه بدهید که آب جدید وارد آن شود. بعد از آن که مطمئن شدید که همه لوله‌ها و اتصالات تمیز هستند، همه چیز را دوباره چک کنید:

  • تمام اتصالات را محکم کنید.
  • قسمت جلو و بالای پمپ را بررسی کنید تا از اتصال آن اطمینان حاصل کنید.
  • چک کنید که هیچ لوله باز، رها شده یا اتصالات غیر محکم در جایی وجود نداشته باشد.
  • دریچه‌های تخلیه را ببندید.

    جکوزی
  1. برق را قطع کنید

حفظ ایمنی، از اصول اولیه هر کار ساختمانی است. بنابراین پیش از آن که دست به کار نصب جکوزی شوید، برق را قطع کنید تا از بروز هر گونه اشتباه تکان دهنده جلوگیری به عمل بیاورید. این بدان معنا نیست که برق کل ساختمان را قطع کنید. تنها کافی است که وان جکوزی خود را از برق جدا کنید. همواره به یاد داشته باشید که کار کردن هم زمان با آب و برق، شوخی بردار نیست.

 

  1. داخل وان جکوزی را تمیز کنید

این مورد به خصوص برای وان‌های قدیمی‌تر صدق می‌کند. شما که قرار نیست داخل یک جکوزی کثیف بروید، درست است؟ پس تمیز نگه‌داشتن داخل وان جکوزی را به عنوان سومین قدم، در نظر بگیرید. برای این کار می‌توانید از ترکیبات پاک کننده غیر اسیدی استفاده کنید با کمک اسپری آن‌ها را روی سطح وان می‌پاشید. سپس با یک پارچه نرم یا اسفنج، به آرامی روی سطح جکوزی را طوری تمیز کنید که پوسته آن آسیب نبیند. سپس آبکشی کنید.

 

جکوزی خانگی

  1. فیلتر جکوزی را نصب یا تعویض کنید

به خاطر دارید که گفتیم آب جکوزی چند بار استفاده می‌شود؟ فیلترها نقش مهمی در تصفیه آب آن دارند تا دوباره تمیز و قابل استفاده شود. اگر می‌خواهید جکوزی را نصب کنید، الان بهترین زمان است که فیلترهای جدید را نصب کرده یا قدیمی‌ها را تعویض کنید. برای نصب فیلتر جدید، کارتریج فیلتر را در سر جای مخصوصش قرار بدهید. برخی از جکوزی‌ها فقط یک فیلتر دارند اما برای اطمینان، حتماً به دفترچه راهنمای جکوزی مراجعه کنید تا از تعداد و محل نصب فیلترها اطمینان کسب کنید. اما در مورد جکوزی‌های قدیمی، می‌توانید به جای تعویض فیلتر، آن‌ها را صرفا تمیز کنید و  بعد از تمیزکاری دوباره سر جای خود قرار بدهید. برای این منظور، دو راه دارید:

  • اگر فیلترها خیلی کثیف هستند، آن‌ها را برای مدت یک شب درون پاک کننده‌های ملایم رقیق شده با آب قرار دهید. سپس تمیز کرده و آبکشی کنید.
  • اگر فیلترها به سادگی قابل تمیز کردن هستند، مقداری پاک کننده روی آن‌ها اسپری کنید و سپس آب بکشید.

    جکوزی
  1. جکوزی خود را با آب پر کنید

همیشه بهترین راه برای پر کردن جکوزی، این است که از فیلتر شیلنگ استفاده کنید. فیلترهای شیلنگ سر راه آب ورودی قرار گرفته و ناخالصی‌های آب را می‌گیرند. مثلاً کلسیم که می‌تواند داخل لوله‌ها رسوب کند و مس و آهن که می‌توانند رنگ آب را به سبز یا قهوه‌ای سوق بدهند، با استفاده از این فیلترها، به خوبی گرفته می‌شوند. اما برویم سراغ پر کردن جکوزی. هر سازنده‌ای می‌تواند دستورالعمل‌های خاصی در مورد چگونگی پر کردن جکوزی داشته باشد. اما به طور کلی توصیه می‌شود که جکوزی را از آب کاملاً پر نکنید. تنها به میزانی آب درون آن بریزید که همه جت‌ها زیر آب قرار بگیرند. میزان آبی که داخل جکوزی می‌ریزید از جهات مختلفی حائز اهمیت است. اگر آب زیادی بریزید، در زمان استفاده از آن، سطح آب زیادی بالا می‌آید و ممکن است سرریز کند. کم بودن سطح آب نیز می‌تواند باعث خاموش شدن پمپ جکوزی شده که به معنی عدم خروج آب از جت‌ها و کمرنگ شدن فرآیند تصفیه آب است. به علاوه اگر در شهرهای سردسیر زندگی می‌کنید، کمبود آب درون جکوزی می‌تواند به عدم گردش صحیح آب در لوله و یخ‌زدگی آن‌ها منجر شود.

 

جکوزی فضای باز

  1. پمپ جکوزی را راه‌اندازی کنید

راه‌اندازی جکوزی در صورتی که هوا درون آن جریان داشته باشد، می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی شود. بنابراین برای آن که مطمئن شوید که هوایی درون لوله‌ها وجود ندارد، باید پمپ را به درستی راه‌اندازی کنید. این پروسه، بسته به مدل جکوزی و دستورالعمل‌های سازنده، بسیار متفاوت است که باید آن را از روی دفترچه راهنما مطالعه کنید. البته برخی از جکوزی‌ها دارای کنترل پنل‌هایی هستند که یک مود راه‌اندازی پمپ در آن‌ها تعبیه شده است.

بعد از آن که پمپ را راه‌اندازی کردید، باید آب از جت‌های شما خارج شود. اگر این اتفاق نمی‌افتد، به معنی وجود هوای قفل شده است. برای آن که حباب‌های هوا را از بین ببرید باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • تمام جت‌ها را خلاف عقربه ساعت بچرخانید تا باز شوند.
  • ترموستات را خاموش کنید تا هیترها از کار بیفتند.
  • دکمه جت‌ها را دوبار فشار دهید و اجازه بدهید برای مدت 10 تا 15 ثانیه کار کنند سپس آن‌ها را خاموش کنید.
  • مراحل قبل را سه بار دیگر تکرار کنید و در هر دور، زمان اجرای آن را 10 تا 15 ثانیه افزایش دهید.
  • اگر همه چیز را به درستی انجام داده باشید، باید حباب‌های هوا که از جت‌ها خارج می‌شوند را مشاهده کنید. تا زمانی که همه هوا آزاد نشده است، جت‌ها را باز نگه دارید.

    جکوزی در حمام
  1. ترکیبات شیمیایی را اضافه کنید

اکنون که فیلترهای شما تمیز است و آن‌ها را نصب کرده اید، آب درون جکوزی شما تازه است و وقت آن رسیده که ترکیبات شیمیایی را به آن اضافه کنید. این ترکیبات، به طور مخصوص برای راه‌اندازی جکوزی و تمیز نگه‌داشتن آب آن و جلوگیری از رشد باکتری‌ها ساخته می‌شوند و با ترکیبات شیمیایی که در آب استخرها ریخته می‌شوند، متفاوت هستند. برای اضافه کردن آن‌ها، پیش از هر چیز صبر کنید که دمای آب درون جکوزی به 80 درجه فارنهایت یا 30 درجه سانتی‌گراد برسد. آب گرم کمک می‌کند که ترکیبات به راحتی درون آب حل شده و با آن ترکیب شوند. اگر در مورد اضافه کردن این ترکیبات کمی دچار نگرانی هستید، این نکات را به شما توصیه می‌کنیم:

  • از روی دفترچه راهنما مطالعه کنید که دمای آب درون جکوزی باید به چند درجه برسد که برای اضافه کردن ترکیبات شیمیایی آماده شود.
  • ترکیبات شیمیایی را قبل از ریختن درون جکوزی، به خوب اندازه‌گیری کنید. این کار کمک می‌کند که از زیاده‌روی جلوگیری کرده و طبق دستورالعمل‌ها پیش بروید.
  • اگر ترکیباتی که خریداری کرده اید از چند نوع هستند، آن‌ها را پیش از ریختن درون جکوزی با یکدیگر ترکیب نکنید؛ بلکه هر کدام را جداگانه درون آب آن بریزید.
  • از ترکیبات شیمیایی مخصوص استخر مانند هیپوکلریت کلسیم استفاده نکنید.

    جکوزی فضای باز خانه

  1. پمپ را روشن کنید

پس از اضافه کردن مواد شیمیایی، حداقل 10 دقیقه با سرعت بالا پمپ را اجرا کنید که ترکیبات به طور مساوی در آب توزیع شوند.

 

  1. آب را تست کنید

تست کردن آب جکوزی به این دلیل است که ترکیبات آن در صورتی که از حد مجاز بیشتر یا کمتر باشند، می‌توانند به تحریک پوست یا رشد باکتری‌های نامناسب منجر شوند. برای تست کردن آب جکوزی، از کیت‌های تست یا نوارهای تست موجود در بازار استفاده کنید. این ابزارها، میزان PH آب، قلیایی بودن و وجود عناصر کلر یا برم را بررسی می‌کنند. طبق دفترچه راهنما، چک کنید که آب شما ترکیبات مناسبی دارد یا خیر.

 

  1. دمای آب را تنظیم کنید

تنظیم دمای آب جکوزی کمی سلیقه‌ای است اما معمولاً آن را بین 36 تا 38 درجه سانتی‌گراد نگه می‌دارند. توجه داشته باشید که دمای جکوزی هرگز نباید بیشتر از 40 درجه باشد. چرا که می‌تواند منجر به خواب‌آلودگی و بیهوشی، آسیب به پوست و همچنین آسیب به دستگاه شود. توصیه دیگر این است که دمای آب خود را ثابت نگه دارید. اگر بخواهید بعد از استفاده، آب خنک شود و دوباره تا دفعه بعدی آن را گرم کنید، این خطر وجود دارد که به هیتر و مدار جکوزی آسیب‌هایی وارد شود.

 جکوزی در خانه

  1. روی سطح جکوزی را با کاور بپوشانید.

بعد از تنظیم دما، حدود 10 دقیقه دیگر اجازه بدهید که آب گردش کند و بعد با یک کاور پلاستیکی روی جکوزی را برای مدت زمان 24 ساعت بپوشانید. این امر به افزایش دما، حفظ گرما و جلوگیری از تبخیر شدن آب کمک می‌کند.

هنگامی که بعد از یک مدت طولانی می‌خواهید که دوباره از جکوزی خود استفاده کنید، داخل وان آن را بررسی کنید که اثری از ترک خوردگی، لک یا کپک زدگی وجود نداشته باشد. وجود رطوبت ممکن است که آسیب‌های احتمالی را پوشانده باشد. بنابراین مهم است که صبر کنید تا فضای داخل وان کاملاً خشک شود و بعد آن را چک کنید.

قبل از پر کردن وان جکوزی، حتماً سیم‌کشی‌ها را بررسی کنید که اثری از خوردگی یا اتصالات سست وجود نداشته باشد. در صورت وجود هر گونه مشکل، با یک برق‌کار مجرب تماس بگیرید.

حال که جکوزی خود را با موفقیت نصب کرده یا مجدداً راه‌اندازی کرده اید، متوجه شده‌اید که طبق وعده ما، کار دشواری نبود. اکنون به عنوان پاداش، می‌توانید وارد جکوزی شده، استراحت کرده و مشکلاتتان را به آب داغ بسپارید.

 

 تماس با ما

 

 

whats app
تماس با لاریس
تماس با لاریس