چگونه در خانه یک کابین دوش می‌توانیم درست ...

چگونه در خانه یک کابین دوش می‌توانیم درست کنیم؟

 

امروزه نقش حمام و سرویس بهداشتی و زیبایی آن در دکوراسیون داخلی اهمیت پیداکرده است و معماران تلاش می‌کنند از ایده‌های لوکس و مدرن‌تر برای طراحی این فضاها استفاده کنند. این روش زمانی در ایران نقش پررنگ‌تری پیدا کرد که سرویس بهداشتی و حمام در معماری داخلی ادغام شدند و برای تفکیک این دو فضا، به روش‌های بهتری نسبت به دیوار نیاز بود. کابین دوش یکی از بهترین روش‌های مدرن برای تفکیک فضا و ایجاد حمام عایق است که در هتل‌ها، آپارتمان‌ها، سالن‌های آرایشی، استخرها، سالن‌های ورزشی و... از آن استفاده می‌شود.

با توجه به مزایای کابین دوش خانگی، تمایل افراد به بهره‌مندی و استفاده از آن‌ها در خانه افزایش پیداکرده است. بااین‌حال، هزینه آن ممکن است ازنظر برخی گران باشد. به همین دلیل، قصد داریم در این مطلب چند راهکار خلاقانه و کاربردی برای ساخت کابین در خانه را معرفی کنیم. با ما همراه باشید تا روش ساختن کابین دوش در خانه را یاد بگیرید. شما همچنین می‌توانید از خدمات حرفه‌ای و محصولات مرغوب شرکت کابین دوش لاریس برای داشتن یک حمام لاکچری، پارتیشن شیشه‌ای حمام و انواع کابین‌های دوش شیشه‌ای تضمین‌شده بهره بگیرید.

 

کابین دوش چیست؟

کابین دوش حمام درواقع یک مفهوم نسبتاً جدید در معماری و طراحی داخلی ساختمان است که ابتدا در هتل‌ها، استخرها و سالن‌های ورزشی مشاهده شدند و به‌مرورزمان  به خانه‌ها و آپارتمان‌ها نیز راه یافتند. ساختار این کابین شامل پانل پشتی، زیر دوشی و دور دوشی بوده و کاملاً ضد آب است. کابین دوش مانع از خارج شدن آب از محفظه و ابعاد مشخص می‌شود و تأثیر بسزایی در کاهش مصرف انرژی، دکوراتیو شدن و کاهش فضای موردنیاز برای حمام می‌شود.

امروزه در بسیاری از خانه‌ها کابین دوش جایگزین وان حمام شده است. بااین‌حال مواردی نیز مشاهده می‌شود که از تلفیق وان و کابین بهره می‌گیرند. کابین‌ها ممکن است باز یا بسته باشند. در کابین‌های باز برخلاف انواع بسته، از دور کابین استفاده نمی‌شود. یکی از مزایای استفاده از کابین بسته، جلوگیری از پاشش آب به سایر بخش‌های سرویس بهداشتی و افزایش حریم خصوصی افراد است. انواع باز را معمولاً در کنار استخرها مشاهده می‌کنیم که تنها از یک دوش و زیر دوشی بهره می‌گیرند.

 

قیمت کابین دوش

 

ساخت انواع کابین دوش حمام

همان‌طور که بیان شد، کابین‌های دوش را می‌توان به دو نوع بسته و باز تقسیم کرد. مهم‌ترین تفاوت انواع کابین دوش بسته را می‌توان شکل و متریال به‌کاررفته در آن‌ها دانست. این کابین‌ها ممکن است بصورت کابین دوش فریم دار یا فریم لس باشند و یا ازنظر درب و نوع شیشه به‌کاررفته در ساختار آن‌ها باهم تفاوت پیدا کنند. انواع کابینت را می‌توان به سه دسته کلی تقسیم کرد:

  1. کابین‌های ساده

 یکی از کابین‌های رایج که می‌توانید در هر فضایی از ویژگی‌های آن بهره بگیرید، کابین ساده است. تنها امکانات به‌کاررفته در این کابین، یک دوش است که در محفظه‌ای مستطیلی یا مربعی قرار می‌گیرد. البته سادگی زیاد و امکانات کم این کابین دوش موجب شده است تا بسیاری افراد به کابین‌های پیشرفته روی بیاورند و از فضای حمام، حداکثر استفاده را داشته باشند.

 

  1. کابین پیشرفته

کابین‌های پیشرفته، لذت یک حمام، جکوزی، سونا و سالن ماساژ را برای شما در خانه فراهم می‌کند. این کابین دارای انواع مختلفی با شکل‌های متفاوت است که هرکدام برای سلیقه‌های مختلف و میزان فضای قابل‌استفاده در نظر گرفته‌شده‌اند. بنابراین، کابین‌های پیشرفته در عین صرفه‌جویی در فضا، کارایی و امکانات بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهند و لذت و آرامش حمام روزانه را بیشتر می‌کند.

 

  1. کابین دست‌ ساز

شما می‌توانید یک کابین در سرویس بهداشتی خانه خود بسازید. کافی است یک درب یا پانل را در مقابل یک‌گوشه یا بخش فرورفتگی فضای در دسترس خود نصب کنید تا تفکیک فضا محقق شود. لازم به ذکر است که جنس پانل باید در برابر گرما و رطوبت مقاوم بوده و مانع از نشت آب و گرمای داخل کابین شود. معمولاً از پانل شیشه‌ای برای افزایش زیبایی و کارایی استفاده می‌شود.

در این نوع کابین، معمولاً دو یا سه سمت کابین توسط دیوار احاطه‌شده است. برای ساختن یک کابین دست‌ساز، لازم است دیوارهای اطراف را در برابر رطوبت، مقاوم کنید. به این منظور می‌توانید از کاشی استفاده کنید که به‌عنوان یکی از بهترین پوشش‌های دیواری برای حمام شناخته می‌شود. همچنین استفاده از شیشه و ورق‌های PVC می‌تواند راهکار مناسبی باشد.

 

کابین دوش شیشه ای

 

اجزاء تشکیل‌ دهنده کابین دوش حمام

کابین دوش شامل 4 بخش اصلی است که پس از اندازه‌گیری و ارزیابی فضای قابل‌استفاده برای کابین و سلیقه شما می‌توانند متفاوت انتخاب شوند:

  1. دور کابین

دور کابین یا پانل به‌کاررفته در ساخت حمام، معمولاً شیشه‌ای انتخاب می‌شود. پانل شیشه‌ای فضای سرویس بهداشتی را بزرگ‌تر و مدرن‌تر نشان می‌دهد، ایمن است و تنوع طرح و رنگ دارد. بنابراین، می‌تواند برای تمام سلیقه‌ها مورداستفاده قرار بگیرد. برای حفظ ایمنی، حداقل ضخامت شیشه باید 5-6 میلی‌متر باشد. این پانل شیشه‌ای اگر در قاب قرارگرفته باشد (فریم دار) امنیت بیشتری دارد؛ اما امروزه از انواع فریم لس آن نیز به‌منظور افزایش زیبایی کابین بهره می‌گیرند.

پانل شیشه‌ای استفاده‌شده می‌تواند رنگی، مات یا شفاف انتخاب شود. فریم‌های شیشه‌ای شفاف مانع از عبور نور نمی‌شوند و نیازی به منبع روشنایی جداگانه برای داخل کابین ندارند. شما می‌توانید از پانل‌های رنگی و مات به‌منظور افزایش حریم خصوصی و یا زیبایی دکوراسیون سرویس بهداشتی بهره بگیرید. این شیشه‌ها می‌توانند از نوع نشکن انتخاب شوند. شیشه سکوریت ازجمله مناسب‌ترین انواع شیشه نشکن است که در دور کابین استفاده می‌شود.

 

  1. درب کابین

درب کابین می‌تواند از نوع ریلی، لولایی یا تاشو باشد. معمولاً از درب‌های لولایی برای کابین‌هایی استفاده می‌شود که در فضایی طویل با عرض کم ساخته‌شده باشند و باز و بسته شدن آسان آن‌ها مختل نشود. این در حالی است که درب‌های ریلی بیشتر در حمام‌های عریض با طول کم‌ کاربرد دارند. این درب‌ها را نمی‌توان در دور دوشی‌های فریم دار پیاده کرد. درب‌های تاشو به‌صورت سه بخشی هستند و جمع می‌شوند. این نوع درب معمولاً در حمام‌هایی کاربرد دارد که فضای زیادی را در اختیار داشته باشند.

 

  1. فریم

فریم یا قاب، بخشی از ساختار کابین دوش است که معمولاً از جنس آلومینیوم ساخته می‌شود. جنس آلومینیومی فریم‌ها موجب مقاومت بالای پانل در مقابل صدمه‌های احتمالی می‌شود و سطح امنیت آن را ارتقاء می‌بخشد. هرچه ضخامت و کیفیت این فریم بیشتر باشد، میزان امنیت حاصل‌شده نیز افزایش می‌یابد. توجه داشته باشید که برخی تولیدکننده‌ها از آلومینیوم بازیافتی یا کامپوزیت‌های آلومینیوم در ساخت فریم استفاده می‌کنند که کیفیت کار را پایین می‌آورد.

اگر به دنبال فریم‌های ارزان‌تر هستید، فریم‌های پلاستیک فشرده را نیز می‌توانید در بازار پیدا کنید. این فریم‌ها ظاهری شبیه به انواع آلومینیومی دارند؛ بااین‌حال توجه داشته باشید که فریم‌های آلومینیومی مقاومت و عملکرد بهتری را به شما ارائه می‌دهند.

 

  1. زیر دوشی حمام

زیر دوشی بخش بسیار مهمی از کابین دوش است که در میان انواع بسته و باز مشترک است. به‌عبارت‌دیگر، برای داشتن یک کابین از نوع باز یا بسته، وجود یک زیر دوشی الزامی است. شما می‌توانید از سینی‌های دوش آماده استفاده کنید که از جنس سرامیک، سنگ یک‌تکه یا اکرلیک ساخته‌شده‌اند. این سینی‌ها در برابر ضربه مقاوم هستند و مانع از لغزیدن و لیز خوردن شما در حمام می‌شوند. زیر دوشی‌ها بسته به مدل کابین مدنظر شما می‌تواند نیم‌دایره، مستطیل، مربع یا 5 ضلعی باشد. این بخش از کابین می‌تواند به‌صورت توکار یا روکار نصب شود.

 

طرح کابین دوش شیک

 

ازجمله ویژگی‌های مهم زیر دوشی می‌توان به آب‌بندی کامل و جلوگیری از خارج شدن آب از محوطه دوش اشاره کرد. شما می‌توانید از یک جایگزین دست‌ساز برای سینی‌های دوش استفاده کنید. کف محوطه دوش را با استفاده از مصالح ساختمانی مانند آجر و سیمان به‌اندازه 5 سانتیمتر نسبت به کف سرویس بهداشتی یا اتاق مرتفع کنید. این کف باید دارای شیب باشد و مانع از نشت آب از محوطه دوش شود. همچنین می‌توانید با نصب لبه سنگی یا سرامیکی در اطراف این محوطه استفاده کنید.

 

کابین دوش را در چه ابعادی بسازیم؟

اگر فضای زیادی در اختیاردارید، ابعاد کابین می‌تواند بسته به نظر شما افزایش پیدا کند و بزرگ شود. در مورد سرویس بهداشتی‌های کوچک و فضاهای اندک، توصیه می‌شود ابعاد کابین از 90*90 سانتیمتر کمتر نشود. در غیر این صورت، امکان محدود شدن فضا و ناراحتی شما در هنگام استحمام افزایش پیدا می‌کند. کمترین ابعادی که در سینی‌های دوش مشاهده می‌شود، 80*80 سانتیمتر است که معمولاً در کابین باز استفاده می‌شود. ابعاد دور دوشی حمام باید به‌اندازه زیر دوشی باشد.

ابعاد کابین دوش

 

همان‌طور که بیان شد، حمامی که می‌سازید باید کاملاً عایق کار شود. به این منظور می‌توانید از دیوارهای شیشه‌ای، PVC یا کاشی‌کاری شده استفاده کنید. این محیط باید دور از نور مستقیم آفتاب باشد، از ساختمان بیرون قابل‌رؤیت نباشد و از لوله‌کشی فاضلاب دارای سیفون، کفشور دارای سیفون و تمام امکانات لوله‌کشی سالم بهره بگیرد. استفاده از کابین‌های آماده به دلیل دوام، کیفیت و کارایی بالا، گزینه‌ای بسیار عالی و مقرون‌به‌صرفه است. بااین‌حال، شما می‌توانید نمونه دست‌ساز را با توجه به نکاتی که در این مطلب گفته شد بسازید و استفاده کنید. شرکت لاریس به‌عنوان یکی از عرضه‌کنندگان بزرگ محصولات کابین دوش حمام همواره آماده ثبت سفارش و ارائه محصولات باکیفیت و تضمین‌شده و خدمات پس از فروش توسط بهترین متخصصین به شما عزیزان است.

 

 

خرید کابین دوش جدید

 

کلمات کلیدی

whats app
تماس با لاریس
تماس با لاریس