چه کار کنیم تا کابین دوش با عمر طولانی تر ...

چه کار کنیم تا کابین دوش با عمر طولانی تر داشته باشیم؟

کابین دوش شیشه ای گزینه‌ای مدرن و شیک در طراحی داخلی است که تأثیرات مثبتی بر سبک زندگی و سلامت افراد دارد. جنس شیشه کابین دوش از مقاوم‌ترین نوع شیشه‌های سکوریتی است که در صورت نصب صحیح و حرفه‌ای، تا سال‌ها دوام می‌آورد.

به هر حال حمام محلی است که با رطوبت و انواع آلودگی‌ها تماس دارد و توجه نکردن به نکات نگهداری و تمیزکاری کابین دوش شیشه‌ای می‌تواند باعث کدر شدن آن و از دست دادن جلوه زیبایی که دارد بشود.

اگر می‌خواهید با راهکارهای تمیز کردن و نگهداری کابین دوش آشنا شده و مانع از فرسودگی و کهنگی آن در طول زمان بشوید، این مطلب از لاریس را دنبال کنید.

 

چه عواملی عمر کابین شیشه‌ای دوش را کاهش می‌دهد؟

کابین دوش با مقاوم‌ترین انواع شیشه سکوریتی تولید می‌شود. اما به هر حال تمام زیبایی آن به جلوه شیشه است و شیشه مشخصات ظریفی دارد. نصب اشتباه کابین دوش ممکن است باعث شود با سنگ، سرامیک، یا فلزهای سخت در تماس قرار بگیرد. همین عامل می‌تواند در صورت وارد شدن فشار زیاد باعث آسیب دیدن و شکستن شیشه بشود و عمر مفید آن را کاهش بدهد.

نصب کردن کابین دوش نیاز به تراز کردن و دقت بالایی دارد. در صورتی که شیشه‌ها به صورت قائم نصب نشوند فشار و بار زیادی را تحمل می‌کنند که آن‌ها را در خطر آسیب دیدن قرار می‌دهد.  برای جلوگیری از این اتفاق کافی است کابین دوش توسط افراد متخصص و مجرب، به شکل درست و اصولی نصب بشود.

 

چه عوامل باعث کاهش زیبایی کابین دوش می‌شوند؟

جداره‌های شیشه‌ای کابین دوش در معرض رطوبت و ترکیبی از مواد مثل آب سخت، صابون، چربی بدن، سلول‌های پوستی و البته کثیفی هستند. وقتی این عناصر با هم ترکیب شده و روی کابین شیشه‌ای دوش باقی می‌مانند، به مرور زمان یک لایه رسوبی تشکیل می‌دهند که باعث کدر شدن و تغییر رنگ شیشه می‌شود.

جدا از کاهش جلوه زیبای کابین دوش، این لایه می‌تواند سلامتی افراد را هم به خطر بیاندازد. دلیل این موضوع به سادگی آلودگی آن است که بستر مناسبی برای رشد انواع باکتری‌ها فراهم می‌آورد. برای افزایش طول عمر کابین دوش و حفظ کیفیت و زیبایی آن، لازم است به نکات نگهداری و تمیزی آن توجه بشود.

 

کارهای لازم برای افزایش طول عمر و نگهداری کابین دوش

بعضی از کارهایی که به نگهداری کابین دوش مربوط می‌شوند لازم است به صورت مداوم بعد از هر بار دوش گرفتن انجام بشوند. بعضی دیگر از آن‌ها اما در بازه‌های زمانی طولانی‌تر مثل هفتگی و ماهانه انجام می‌شوند. در ادامه با انواع این راهکارها بیشتر آشنا می‌شوید.

کارهای روزانه فعالیت‌های نسبتاً ساده‌ای هستند که با توجه به آن‌ها می‌توانید طول عمر کابین دوش شیشه‌ای را افزایش داده و جلوی رسوب گرفتن و کدر شدن جداره‌های شیشه‌ای آن را بگیرید.

 

عمر طولانی کابین دوش

 

خشک کردن شیشه‌ها

برای این کار می‌توانید از تی‌های مخصوص پاک کردن شیشه یا حوله‌های نرم استفاده کنید. بعد از دوش گرفتن با خشک کردن جداره‌های شیشه‌ای مانع از رسوب گرفتن مواد شیمیایی و ترکیبات آب سخت روی آن می‌شوید. این کار در مجموع شاید سه یا چهار دقیقه طول بکشد اما جلوی ایجاد لکه‌هایی که پاک کردن آن‌ها زحمت زیادی لازم دارد را می‌گیرد.

در هنگام خشک کردن شیشه‌ها بهتر است به گوشه‌ها و لبه‌های شیشه توجه خاصی داشته باشید. در این ناحیه‌ها قطرات آب بیشتر جمع می‌شود و باقی ماندن آن‌ها لکه‌های رسوبی سخت ایجاد می‌کند. استفاده از تی‌های مخصوص پاک کردن شیشه کار خشک کردن کابین دوش را ساده‌تر می‌کند.

 

پاک کردن لکه‌ها

از اسپری‌های شیشه پاک‌کن می‌توانید برای تمیز کردن روزانه لکه‌های کابین دوش شیشه‌ای استفاده کنید. اگر کابین دوش از جنس شیشه‌های روکش‌دار است، بهتر است در این کار تجدید نظر کنید چرا که مواد شیمیایی در این اسپری‌ها ممکن است به روکش شیشه آسیب زده و باعث تیرگی و کدر شدن آن بشود.

در این صورت محلول آب و سرکه، یا محلول آب و جوش شیرین جایگزینی طبیعی و در دسترس است که همراه با پاک کردن شیشه، شفافیت آن را افزایش می‌دهد. می‌توانید بعد از خشک کردن شیشه‌ها در صورت مشاهده لکه از این محلول‌ها برای پاک کردن استفاده کنید.

 

تهویه

حتماً بعد از دوش گرفتن در کابین دوش لازم است هواکش حدود نیم ساعت تا یک ساعت روشن بماند تا رطوبت محیط خارج بشود. اگر از هواکش استفاده نمی‌کنید با باز گذاشتن درب کابین و درب اصلی حمام از تخلیه رطوبت اطمینان حاصل کنید.

باقی ماندن رطوبت به مرور زمان می‌تواند باعث نم گرفتگی محیط و به‌خصوص گوشه‌ها و لبه‌های کابین دوش بشود. کابین‌های دوش در مقایسه با حمام‌های معمولی از این مزیت برخوردار هستند که کمتر رطوبت و نم می‌گیرند. اما برای اینکه از طول عمر بالای کابین دوش اطمینان پیدا کنید و بهداشت محیط را حفظ کنید بهتر است از تهویه مناسب رطوبت مطمئن بشوید.

 

تمیز کردن هفتگی

پاک کردن لکه‌ها بعد از هر بار دوش گرفتن وظیفه نسبتاً سختی است که بیشتر افراد آن را جدی نمی‌گیرند. پاک کردن هفتگی جداره‌های شیشه‌ای برای جلوگیری از لکه شدن و رسوب گرفتن آن‌ها این مشکل را بر طرف می‌کند. برای این کار می‌توانید از راهکارهای خانگی و ساده مثل محلول سرکه و آب استفاده کنید.

هنگام تمیز کردن کابین دوش مخصوصا شیشه‌ها به هیچ وجه نباید از اسکاچ یا برس استفاده شود چرا که ممکن است باعث خش افتادن شیشه‌ها بشوند. استفاده از یک ابر یا دستمال نرم برای تمیز کردن لکه‌های روی شیشه همراه با شوینده یا محلول‌های سازگار با شیشه و روکش آن کافی است.

 

تمیز کردن ماهانه

کابین های دوش به دو دسته فریم‌دار و بدون فریم تقسیم می‌شوند. کابین‌های دوش فریم‌دار به‌خصوص انواعی که در کشویی دارند بیشتر از کابین‌های بدون فریم به نگهداری و تمیزی برای افزایش طول عمر و جلوگیری از کدر شدن و کثیفی احتیاج دارند.

 

تمیز کردن اتصالات کابین دوش

کابین‌های دوش فریم دار با فریم فلزی ارائه می‌شوند که لازم است به صورت هفتگی و ماهانه تمیز بشود. کابین‌های بدون فریم هم دارای اتصال‌هایی برای درب و چارچوب‌ کابین هستند که مرتب لازم است تمیز شده و جلوی ایجاد رسوب و آلودگی روی آن‌ها گرفته بشود. همچنین نباید شستشوی یراق آلات کابین دوش حمام را فراموش کرد.

 

تمیز کردن قاب درب کشویی

یکی از مزیت‌های کابین‌های دوش فریم دار امکان استفاده از درب‌های کشویی است که به شکل قابل توجهی فضای مورد نیاز برای درب را کاهش می‌دهد. این مزیت به‌خصوص در خانه‌هایی که حمام کوچکی دارند یا حمام در نقطه مناسبی قرار ندارد کارایی دارد.

اما به هر حال کشوی درب در این کابین‌های دوش می‌تواند بستری بسیار مناسب برای جمع شدن آلودگی و رشد باکتری‌ها باشد. برای همین حداقل ماهی یک بار لازم است با مسواک و محلول آب و جوش شیرین نوار کشویی درب از بالا و پایین تمیز بشود. بعد از پاک کردن آلودگی و کثیفی، با آبکشی می‌توانید محلول را پاک کرده و از جلوه شفاف و درخشان کابین دوش لذت ببرید.

 

گوشه‌ها و لبه‌های جداره‌های شیشه‌ای

جدا از خشک کردن روزانه کابین شیشه‌ای، برای اطمینان از عمر طولانی‌تر کابین دوش لازم است حداقل هر ماه یک بار گوشه‌ها و لبه‌های جداره‌های کابین با دقت تمیز شوند. بخش‌های شیشه‌ای به سادگی با یک ابر یا پارچه نرم و محلول شوینده خانگی مثل ترکیب آب با سرکه، جوش شیرین یا آبلیمو تمیز می‌شوند.

برای تمیز کردن اتصالات و بخش‌های شیشه‌ای می‌توانید از یک مسواک نرم و محلول آب و جوش شیرین استفاده کنید. با این کار احتمال باقی ماندن آلودگی در نقاطی که بیشترین احتمال نم گرفتن و حفظ رطوبت دارند را از بین می‌برید.

 

تمیز کردن راهاب

هر ماه حداقل یک بار لازم است راهاب یا خروجی آب کابین دوش تمیز بشود. این کار هم به سلامتی و بهداشت کمک می‌کند هم مانع از بسته شدن و بروز مشکل در تخلیه آب می‌شود. کابین دوش با یک دور دوشی ارائه می‌شود که جنس و قطعات به کار رفته در آن مثل راهاب از کیفیت بالایی برخوردار هستند.

برای تمیز کردن راهاب لازم درپوش آن برداشته شود. بعد از برداشتن و دور ریختن کثیفی‌های سطحی مثل مو، لازم است از یک شوینده نسبتاً قوی برای تمیز کردن قطعه فلزی استفاده بشود. راهکار مطمئن‌تر البته باز کردن راهاب و قرار دادن آن در محلول شوینده و استفاده از مسواک برای پاک کردن آن است.

اما اگر برای انجام این کار با مشکل مواجه هستید، به راحتی می‌توانید بخش بالایی و قابل مشاهده راهاب را با مسواک و یک شوینده قوی که با جنس دوردوشی سازگاری دارد تمیز کنید. این کار در طول زمان جلوی بسته شدن راهاب یا جرم گرفتن و تشکیل رسوبات سخت روی آن را می‌گیرد و عمر کابین دوش را طولانی‌تر می‌کند.

 

جمع‌بندی

در این مطلب از لاریس، تولیدکننده کابین‌های دوش فریم دار و بدون فریم، روش‌های اصلی نگهداری و تمیز کردن کابین شیشه‌ای دوش معرفی و مرور شد. کابین های دوش محصولاتی بسیار مقاوم هستند که با نصب درست توسط کارشناسان مجرب طول عمر قابل توجهی دارند. به همین خاطر کمتر ممکن است شاهد بروز مشکلات عمده در بدنه آن‌ها باشید. اما به هر حال کابین دوش شیشه‌ای در معرض رسوبات آب سخت، شوینده‌ها و انواع آلودگی محیطی هستند. این عوامل می‌توانند در بلند مدت و بدون رعایت کردن نکات نگهداری باعث کدر شدن و کاهش زیبایی و شفافیت کابین دوش بشوند.

لاریس یکی از برندهای شناخته شده و معتبر کابین دوش شیشه‌ای و دور دوشی است. محصولات لاریس با تمرکز بر کیفیت و مقاومت بالا ساخته می‌شوند. کابین‌های دوش لاریس قطعات یکپارچه‌ای هستند که از ترکیب شیشه‌های سکوریتی با بالاترین درجه مقاومت با دور دوشی‌های اکریلیک طراحی و تولید می‌شوند. این محصولات در مقایسه با طراحی حمام سنتی به مراتب بهداشتی‌تر هستند و احتمال نم گرفتن یا باقی ماندن رطوبت در آن‌ها خیلی کمتر از گزینه‌های دیگر است.

اگر به دنبال یک راهکار همیشگی و مطمئن برای تغییر دکوراسیون داخلی و مدرن ساختن محیط مسکونی خود با کمترین هزینه هستید، کابین دوش شیشه‌ای و دور دوشی دو مورد از بهترین گزینه‌های موجود در بازار هستند. برای آشنایی با انواع محصولاتی که برای محیط منزل شما مناسب‌تر هستند و تحولی در طراحی آن ایجاد می‌کنند، همین حالا برای مشاوره با لاریس تماس بگیرید.

 

 

کابین دوش حمام

 

whats app
تماس با لاریس
تماس با لاریس